تساوی بایدن و ترامپ در نظرسنجی در مورد رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴

آرای رای‌دهندگان مستقل به آقای ترامپ رو به افزایش و نرخ محبوبیت آقای بایدن در حال کاهش است

هم نظرسنجی دانشکده گرینل و هم نظرسنجی ملی دانشگاه کوینی‌پیاک نشان می‌هد آرای آقای بایدن در حال ریزش است-Getty Images via AFP

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که آرای رئیس‌جمهور جو بایدن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در رقابت احتمالی برای کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ فعلا مساوی است.

آرای رای‌دهندگان مستقل به آقای ترامپ رو به افزایش و نرخ محبوبیت آقای بایدن در حال کاهش است. این موضوع نگرانی دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را در پی داشته است. انتخابات کنگره در میانه دوره اول ریاست‌جمهوری اغلب به یک همه‌پرسی درباره رئیس‌جمهور و رهبری او تبدیل می‌شود و طبق خرد متعارف، در پی پیروزی در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، معمولا حزب رئیس‌جمهور در نیمه اولین دوره ریاست‌جمهوری اکثریت خود در مجلس را از دست می‌دهد.

جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۸، در دو ساله اول ریاست‌جمهوری آقای ترامپ، اکثریت مجلس را از دست دادند و همین مسئله برای دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۰، دو سال پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ۲۰۰۸، اتفاق افتاد. از سال ۲۰۰۲ که جمهوری‌خواهان به رهبری رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش توانستند هشت کرسی به دست آورند زیرا رای‌دهندگان در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از او پشتیبانی کردند، تاکنون هرگز نشده که حزب ر‌ئیس‌جمهوری در مجلس در اکثریت بماند.

نظرسنجی دانشکده گرینل با بررسی وضعیت سراسر ایالات متحده بررسی نه به روش مجمع گزینندگان که ایالت به ایالت است، نشان داد که بایدن و ترامپ هریک ۴۰ درصد آرا را به دست آورده‌اند. ۱۴ درصد شرکت‌کنندگان هم گفته‌اند که به نامزد دیگری رای خواهند داد.

۸۰ درصد جمهوری‌خواهان گفته‌اند به آقای ترامپ رای خواهند داد و ۸۷ درصد دموکرات‌ها گفته‌اند از آقای بایدن حمایت خواهند کرد.

آرای رئیس‌جمهور سابق در میان مستقل‌ها پیشتاز است. ۴۵ درصد آنان می‌گویند که از آقای ترامپ  و ۲۸ درصد آن‌ها از آقای بایدن حمایت می‌کنند.

یک پنجم (۲۰ درصد) رای‌دهندگان مستقل گفته‌اند اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، از «شخص دیگری» حمایت خواهند کرد و چهار درصد گفته‌اند که رای نمی‌دهند.

هیچ یک از این دو نفر هنوز برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام حضور نکرده‌اند اما انتظار می‌رود هر دو نامزد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ ماه‌ها است که از اعلام حضورش حرف می‌زند و آقای بایدن نیز در اولین نشست مطبوعاتی‌ خود پس از انتصاب به ریاست‌جمهوری در ماه مارس گفت: «پاسخ من مثبت است و برنامه دارم در انتخابات بعدی هم شرکت کنم. این چشم‌انداز من است.»

هم نظرسنجی دانشکده گرینل و هم نظرسنجی ملی دانشگاه کوینی‌پیاک نشان می‌هد آرای آقای بایدن در حال ریزش است.

نظرسنجی کوینی‌پیاک نشان می‌دهد آرای آقای بایدن از ۶ اکتبر یک درصد کاهش یافته است و ۳۶ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند از نحوه عملکرد رئیس‌جمهور در این کار راضی نیستند اما ۵۲ درصد راضی بوده‌اند.

تیم مالوی، تحلیلگر نظرسنجی دانشگاه کوینی‌پیاک، در مورد نتایج نظرسنجی منتشر شده در ۶ اکتبر گفت: «رئیس‌جمهور بایدن از همه طرف در حال ضربه خوردن است؛ به طوری که اعتماد به او روی به افول گذاشته، رهبری‌اش موردتردید قرار گرفته و توانایی کلی او با چالش مواجه شده است. در نتیجه میزان محبوبیت او همچنان در روند سراشیبی است و به میزانی رسیده که بعد از دوران پرانتقاد دولت ترام‍پ مشاهده نشده بود.

در ماه مه، شمار آمریکایی‌هایی که درباره آقای بایدن نظر مساعدی داشتند با نسبت ۴۹ به ۴۲ بیشتر از کسانی بود که نظری نامساعد داشتند. آن وضعیت اکنون برعکس شده است و بر اساس نتایج نظرسنجی کوینی‌پیاک که سه‌شنبه، ۲۷ مهر، منتشر شد، ۳۸ درصد مردم درباره به آقای بایدن نظری مساعد دارند و بیش از ۵۰ درصد گفتند که نظرشان درباره آقای بایدن نامساعد است.

در مورد آقای ترامپ هم ۳۹ درصد آمریکایی‌ها گفتند که به او نظر مساعدی دارند و ۵۲ درصد هم گفتند نظرشان منفی است.

بر اساس نظرسنجی دانشکده گرینل، هم ۵۰ درصد با عملکرد کاری آقای بایدن مخالف و ۳۷ درصد موافق بودند. سخت‌ترین انتقاد از آقای بایدن به عملکرد وی در مسئله مهاجرت مربوط بوده است و ۵۸ درصد با مدیریت وی در این زمینه مخالف و ۲۷ درصد موافق بودند.

در زمینه اقتصاد نیز ۵۳ درصد با عملکرد آقای بایدن مخالف و ۳۶ درصد موافق بودند. بر اساس این نظرسنجی، ۳۶ درصد مردم آمریکا معتقدند که اقتصاد در عرض یک سال وضعیت بهتری خواهد یافت؛ در حالی که در ماه مارس، این شاخص ۱۱ درصد بیشتر بود.

پیتر هنسون، رئیس بخش نظرسنجی ملی دانشکده گرینل، با صدور بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر طبق یک براورد ساده‌، اکثریت مردم آمریکا اعتقاد دارند که تا ۱۲ ماه دیگر، وضعیت اقتصاد نسبت به امروز بدتر خواهد شد و این بدبینی باعث خواهد شد میزان محبوبیت رئیس‌جمهور بایدن همچنان پایین بماند. رئیس‌جمهور هنوز وقت دارد تا در آینده سیاسی خودش چرخشی ایجاد کند. اما اگر این چرخش زود رخ ندهد، امکان دارد دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ تاوانی جدی بدهند.

در نظرسنجی دانشکده گرینل که از ۱۳ تا ۱۷ اکتبر انجام گرفت، ۷۴۵ نفر شرکت کردند و حاشیه خطای آن ۳.۶ درصد بود.

در نظرسنجی کوینی‌پیاک که از ۱۵ تا ۱۸ اکتبر انجام شد، یک هزار و ۳۴۲  نفر شرکت کردند و حاشیه خطای آن ۲.۷ درصد بود.

© The Independent