کره‌جنوبی هم به جمع کشورهای پیشرفته در عرصه فضایی پیوست

موشک ساخت کره جنوبی، محموله یک و نیم تنی را در مدار کره زمین قرار داد

تا کنون تنها شش کشور توانسته‌اند با موشک‌های خود محموله‌ای بیش از یک تن را به فضا پرتاب کنند- 

YONHAP / AFP

کره‌جنوبی اولین موشک فضایی ساخت خود را امروز پنجشنبه، ۲۹ مهر، به فضا پرتاب کرد تا به صف کشورهای پیشرفته در عرصه فضانوردی بپویندد.

این موشک با موفقیت توانست محموله یک و نیم تنی خود را در مدار زمین قرار دهد.

خودرو ۲، موشک فضایی کره که به‌طور غیررسمی «نوری» نامیده می‌شود و پرچم کره جنوبی بر آن نقش بسته بود، از گوئونگ به فضا پرتاب شد و ردی از شعله پشت سر خود به جا گذاشت.

یک مفسر در رادیو این کشور گفت: «به نظر می‌رسد که بدون مشکل به آسمان پرواز می‌کند. در حال حاضر، قابل توجه است که ما در اولین تلاش خود به این مرحله دست یافته‌ایم.»

در مجلس ملی، قانونگذاران برای تماشای مراسم پرتاب این موشک سه مرحله‌ای، کار خود را متوقف کردند.

کره جنوبی از خاکستر جنگ جهانی دوم برخاست و به دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان بدل شد. این کشور از نظر فناوری پیشرفته است و میزبان سامسونگ الکترونیکس، بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند و تراشه‌های حافظه در جهان است.

با این همه، کره جنوبی در پروازهای فضایی عقب ماند. اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره خود را در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب کرد و ایالات متحده اندکی بعد به این کشور پیوست.

در آسیا، چین و ژاپن و هند برنامه‌های فضایی پیشرفته‌ای دارند و کره شمالی، همسایه مسلح به سلاح هسته‌ای کره جنوبی، تازه‌ترین عضور باشگاه کشورهایی است که قابلیت پرتاب ماهواره‌های ساخت خود را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک‌های بالستیک و موشک‌های فضایی از فناوری مشابهی استفاده می‌کنند. کره شمالی در سال ۲۰۱۲ماهواره‌ای به وزن ۳۰۰ کیلوگرم را در مدار کره زمین قرار داد. کشورهای غربی آن آزمایش موشکی مخفیانه را محکوم کردند.

در حال حاضر، تنها شش کشور-از جمله کره شمالی- توانسته‌اند با موفقیت یک محموله یک تنی را با موشک‌های خود به فضا پرتاب کنند.

موشک سه مرحله‌ای نوری از یک دهه پیش با هزینه دو تریلیون وون (۱.۶ میلیارد دلار) در حال توسعه بوده است. وزن این موشک ۲۰۰ تن و طول آن  ۴۷.۲ متراست و در مجموع شش موتور سوخت مایع دارد.

هدف: ماه

دو تلاش پیشین کره جنوبی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ شکست خورده بودږ این پروژه‌ها با استفاده از فناوری روسیه تکمیل شده بود. در سال ۲۰۱۳، کره جنوبی سرانجام اولین پرتاب موفقیت‌آمیز خود را انجام داد. در آن موشک نیز از یک موتور توسعه یافته روسی استفاده شده بود.

اکنون اما کار پرتاب ماهواره به‌طور فزاینده‌ای در اختیار شرکت‌های خصوصی‌، به ویژه SpaceX  ایلان ماسک، قرار گرفته است. آژانس فضایی آمریکا، ناسا، و ارتش کره جنوبی از جمله مشتری‌های این شرکت‌ها هستند.

با این همه، لی سانگ ریول، مدیر مسوسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی می‌گوید:«موشک‌ها تنها وسیله انسان‌ها برای رفتن به فضا هستند و موشک نوری، توانی بی‌نهایت به کره‌ جنوبی می‌دهد.»

او می‌افزاید: «داشتن این فناوری به معنای آن است که ما از شرایط لازم برای پیوستن به مسابقه اکتشافات فضایی برخوردار شده‌ایم.»

پرتاب موفقیت‌آمیز موشک نوری یک گام بلندپروازانه در برنامه فضایی کره جنوبی است.

پیشتر در ماه مارس، رئیس‌جمهوری کره جنوبی هنگام آزمایش موتور این موشک گفت که سئول سال آینده مدارگرد ماه را فه فضا خواهد فرستاد.

او گفت «با دستیابی به موفقیت در سیستم‌های موشکی کره جنوبی، دولت به طور فعالانه یک پروژه اکتشاف فضایی را دنبال خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفت: «ما رویای فرود کاوشگر خود بر روی کره ماه را تا سال ۲۰۳۰ عملی خواهیم کرد.»

بیشتر از جهان