بازگشایی تمامی مدارس ایران تا پایان آبان

با بازگشایی خطرآفرین مدارس، طرح شکست‌خورده آموزش آنلاین تمام می‌شود

۴۵ هزار مدرسه با تراکم جمعیتی اندک در مهرماه بازگشایی شده‌اند‌ـ همشهری آنلاین

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از بازگشایی تمامی مدارس تا پایان ماه آبان خبر داد. او مدعی شد که ۷۰ درصد دانش‌آموزان در ایران واکسینه شده‌اند. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۲۶ میلیون نفر از کل جمعیت ایران با تزریق هر دو دوز واکسن، واکسینه کامل شده‌اند و جمعیت دانش‌آموزی ایران‌ ۱۵ میلیون نفر است. متخصصان هشدار داده‌اند بازگشایی‌های شتاب‌زده و زودهنگام خطر شیوع موج ششم همه‌گیری کرونا را به همراه دارد.

به گفته علیرضا کاظمی، ۴۵ هزار مدرسه با تراکم جمعیتی اندک در مهرماه، بازگشایی شده‌اند و حدود ۵۰ درصد مدارس هم که تراکم دانش‌آموزی بالایی داشتند، در آبان‌ماه باز خواهند شد. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در جمع خبرنگاران در یاسوج، گفت واکسیناسیون دانش‌آموزان از مرز ۷۰ درصد گذشته است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که واکسیناسیون دانش‌آموزان فقط گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال را در برمی‌گیرد و گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال هنوز واکسینه نشده‌اند، ضمن آنکه بسیاری از دانش‌آموزان هنوز دوز دوم واکسن را نزده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر اساس اعلام علیرضا کاظمی، بازگشایی مدارس تا پایان آبان و با در نظر گرفتن عواملی همچون پوشش جمعیتی، اجرای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود. او که پیش‌تر گفته بود واکسیناسیون دانش‌آموزان شرط حضور آنان در کلاس‌های درس نیست، بار دیگر تاکید کرد که بازگشایی مدارس فقط منوط به واکسیناسیون نیست.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در حالی از رعایت موارد بهداشتی در مدارس سخن به میان می‌آورد که تعداد زیادی از مدارس در مناطق روستایی و محروم از کمترین امکانات هم محروم‌اند و در فصل سرد سال حتی وسایل گرمایشی مناسب هم ندارند.

از سوی دیگر، آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به کووید-۱۹ در ایران، زنگ خطر شروع موج ششم همه‌گیری را به صدا درآورده است. بیمارستان‌ها در ایران بار دیگر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و پزشکان درباره خطر هر نوع تجمع هشدار می‌دهند ولی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که به‌تازگی به بهانه پیشگیری از کرونا، مانع حضور تماشاچیان در مسابقه فوتبال ایران و کره‌ جنوبی شده بودند، حالا قصد دارند کلاس‌های درس را حضوری کنند.

در دوران همه‌گیری کرونا، آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی سامانه شاد و الزام دانش‌آموزان به ثبت‌نام در سامانه، ترک‌ تحصیل بیش از سه میلیون دانش‌آموز را رقم زد. این دانش‌آموزان به‌دلیل نداشتن امکانات و وسایل لازم برای آموزش آنلاین مثل تلفن هوشمند و اینترنت به‌ناچار ترک تحصیل کردند.

بازگشایی مدارس در شرایطی که کمتر از ۳۵ درصد مردم ایران کاملا واکسینه شده‌اند، سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنان را به خطر می‌اندازد اما آموزش‌وپرورش با این ادعا که مدارس دیگر کشورها هم بازند، قصد دارد به اجرای طرح شکست‌خورده آموزش آنلاین پایان دهد. این در حالی است که کشورهای دیگر پس از واکسینه کردن بیش از ۷۰ درصد جمعیت خود مدارس را بازگشایی کردند. اما در ایران، واکسیناسیون عمومی به‌دلیل فرمان علی خامنه‌ای و وعده تولید واکسن‌های داخلی، به تعویق افتاد.

پیش‌تر، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انتقاد از «بازگشایی‌های شتاب‌زده» به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «واکسیناسیون محصلان و دانشجویان بسیار مهم است. این مسئله یک گزاره و واقعیت علمی است که ۹۰ درصد مبتلایان و مرگ‌ومیرها در افراد غیرواکسینه رخ می‌دهد.»

او با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان باید در سطح بالا انجام شود، گفت معیار ۷۰ درصدی واکسیناسیون دیگر صدق نمی‌کند، بلکه باید بیشتر جامعه را واکسینه کنیم و این عدد به بالای ۸۰ درصد برسد. به گفته این پزشک، هرقدر به بیش از ۸۰ درصد نزدیک شویم، با خیال راحت‌تر می‌توانیم اماکن عمومی را بازگشایی کنیم.