بازگشایی مدارس؛ اصرار دولت، هشدار پزشکان

آموزش‌وپرورش واکسیناسیون را شرط حضور دانش‌آموزان در مدارس نمی‌داند و پزشکان درباره موج جدید کرونا هشدار می‌دهند

در بازگشایی مدارس دو شاخص فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی در نظر گرفته شده است- عکس از ایسنا

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از بازگشایی مدارس در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ خبر داده است. هم‌زمان، علیرضا کمرئی، سخنگوی این وزارتخانه، نیز گفته که مجوز بازگشایی مدارس برای سه گروه از دانش‌آموزان صادر شده است ولی واکسینه شدن شرط حضور دانش‌‍آموزان در مدارس نیست. وزارت علوم نیز اعلام کرده است که مراکز آموزش عالی از نیمه دوم آبان بازگشایی می‌شوند.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران در حالی برای بازگشایی مراکز آموزشی خیز برداشته‌اند که تاکنون تنها حدود یک‌چهارم جمعیت ایران به‌طور کامل واکسینه‌ شده‌اند و به گفته علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، این بازگشایی شتاب‌زده خطر بروز موج‌های بعدی بیماری را به همراه دارد.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، در ادامه خبرهای قبلی بار دیگر بر بازگشایی حضوری مدارس تاکید کرد و گفت: «با واکسینه شدن ۶۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، مدارس از نیمه دوم آبان به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شود.»

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که تاکنون ۸۵ درصد معلمان و ۶۰ درصد دانش‌آموزان در ایران واکسینه شده‌اند. از طرفی، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۲۳ میلیون نفر با تزریق هر دو دوز واکسن، به طور کامل واکسینه شده‌اند. بنا بر آمارهای وزارت آموزش‌وپرورش، جمعیت دانش‌آموزان در ایران بالغ‌ بر ۱۵ میلیون نفر است. به این ترتیب، مقایسه آمار واکسیناسیون کلی و جمعیت دانش‌آموزان در ایران اثبات می‌کند که آمار ۶۰ درصدی واکسیناسیون دانش‌آموزان در صورتی درست خواهد بود که افرادی که یک دوز واکسن زده‌اند را نیز در نظر گرفته باشند.

با این حال نکته قابل‌ توجه این است که آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مدارس تا نیمه آبان هم منتظر نمانده و بنا بر اعلام سخنگوی این وزارتخانه، مجوز حضور سه گروه از دانش‌آموزان در مدارس همین حالا هم صادر شده است. به گفته علیرضا کمرئی، ۳.۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان مدارس روستایی درحال تحصیل‌اند که این افراد در دو گروه اولویت‌بندی شدند و گروه نخست از اول مهر، «با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» و «پرکردن فرمی که آمادگی آن‌ها را ارزیابی می‌کند»،  سر کلاس‌های درس کمتر از ۱۵ نفر حاضر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمی که این مقام آموزش‌وپرورش از آن سخن می‌گوید، رضایت‌نامه‌ای است که هنگام ورود دانش‌آموزان به مدرسه از خانواده‌ها گرفته می‌شود. بر اساس این رضایت‌نامه، در صورت ابتلای کودکان به بیماری کرونا، مدرسه و آموزش‌وپرورش هیچ‌ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.

به گزارش روزنامه همشهری و بنا به اعلام سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، از نیمه دوم مهر، مدارس روستایی و عشایری با جمعیت حدود ۳۰ دانش‌آموز هم برای بازگشایی مجاز شدند که این اتفاق هم افتاده است. در مهرماه ۱۴۰۰، دانش‌آموزان مدارس فنی‌ حرفه‌ای و کار و دانش نیز می‌توانستند در مدرسه حاضر شوند. کلاس‌ اولی‌ها هم هفته‌ای یک روز به مدرسه رفته‌اند.

کمرئی مدعی شد که در بازگشایی مدارس دو شاخص «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی» در نظر گرفته شده است. این ادعا در حالی مطرح شده است که در بسیاری از مدارس محروم روستایی در ایران، دانش‌آموزان حتی به آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی هم دسترسی ندارند.

این مقام آموزش‌وپرورش در گفت‌وگویی دیگری با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد: شرایطی که در الگوی بازگشایی مدارس پیش‌بینی شد، واکسیناسیون معلمان و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در جامعه بود و واکسیناسیون دانش‌آموزان جزو شروط بازگشایی حضوری نیست.

هم‌زمان با آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز به دستور ابراهیم رئیسی برای بازگشایی آماده می‌شوند. بر اساس اعلام محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و دانشجویان مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و این در حالی است که هنوز بسیاری از دانشجویان به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، که در هفته‌های گذشته بارها به بازگشایی زودهنگام مراکز آموزشی انتقاد کرده، در اظهارنظر جدید خود نیز گفته است که گردش ویروس و میزان ابتلا به بیماری در ایران همچنان بالا است و بازگشایی‌ها باید در کنار سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، «بدون عجله» و با «برنامه‌ریزی‌» انجام شود. او در مورد شیوع موج‌های بعدی کرونا هم هشدار داده و گفته است: «تا زمانی که واکسیناسیون ما به وضعیت و درصد پوشش‌دهی مناسب نرسد، همچنان خیزهایی را خواهیم داشت.»

ناجی با بیان اینکه در حال حاضر موارد ابتلا به بیماری را در افرادی که به مراسم اربعین رفتند، می‌بینیم، گفت: «انتظار ما این بود در زمانی که موج پنجم بسیار بدی را تحمل کردیم و ضایعه‌های زیادی به کشور وارد شد، در مورد مراسم‌ و مسافرت‌ها تدابیر بهتری در نظر گرفته شود.»

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در شبانه‌روز منتهی به جمعه ۲۳ مهر، ۱۹۷ نفر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و نزدیک به ۱۲ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند. در حال حاضر، حدود پنج هزار نفر در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند. هفت شهر ایران هم در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.