محاکمه ۵۰ عزادار چشمه خشک شده آلوقره در سرشاخه‌های کارون

طرح انتقال آب از «سبزکوه» که معترضان آن را دلیل از بین رفتن کشاورزی و طبیعت آن منطقه می‌دانند، فاقد مجوز محیط زیستی است

چهارشنبه، ۲۸ مهرماه، جلسه دادگاه ۵۴ نفر از فعالان محیط‌ زیست و معترضان به طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون و خشک‌شدن چشمه آلوقره که برای آن مراسم عزاداری برگزاری کرده بودند، در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری۲ شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال‌ وبختیاری برگزار شد. این افراد با شکایت قرارگاه سازندگی خاتم سپاه و به اتهام تحریک مردم و تخریب اموال در این دادگاه حاضر شدند.

در بهمن‌ ۹۹، نیز شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری۲ شهرستان بروجن با شکایت شرکت آب منطقه‌ای (زیرمجموعه مهاب قدس از شرکت‌های آستان قدس رضوی و آستان معصومه قم) برای این افراد که گفته می‌شود از فعالان محیط‌زیست و معترضان محلی به طرح انتقال آب‌اند، به اتهام تخریب اموال دولتی، اخلال در نظم عمومی و معاونت در ایجاد اختلال در نظم و آسایش عمومی از طریق تحریک مردم، قرار مجرمیت صادر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهریور ۱۳۹۸، همین دادگاه ۷۶ کشاورز معترض به طرح انتقال آب در استان چهارمحال‌وبختیاری را به چهار ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد. در حکم صادره آمده بود که ماموران نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج برای برخورد با اعتراض به این منطقه اعزام شده‌اند و در کشته شدن یکی از معترضان و زخمی شدن مردم نقشی نداشته‌اند.

به گفته منابع مطلع محلی به خبرنگار ایندیپندنت فارسی، برگزاری یک مراسم عزاداری محلی به دلیل خشک‌شدن چشمه‌های آب، با توجه‌ به اجرای طرح‌های انتقال آب در استان چهارمحال‌وبختیاری و پیرو آن، حمله عده‌ای ناشناس به کارگاه قرارگاه سازندگی خاتم در این منطقه، مبنای برخورد با فعالان محیط‌ زیست و مردم معترض بوده که در ادامه با گسترش اعتراض‌ها در سال ۱۳۹۴، به ماجرای درگیری بلداجی و سرکوب مردم منتهی شده است.

طرح انتقال آب از «سبزکوه» که معترضان آن را دلیل از بین رفتن کشاورزی و طبیعت آن منطقه می‌دانند، فاقد مجوز محیط زیستی است و پس از اعتراض‌ها، متوقف شده بود اما در ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی، بار دیگر فعال شده است. به نظر می‌آید احضار مجدد فعالان و معترضان به این طرح در آن پرونده، به تلاش برای آغاز به کار دوباره آن مربوط باشد.