توقف تولید «فخرا»

مدیر پروژه فخرا: بقیه ۴۰ میلیون دلار گرفتند، ما ۱۰ میلیون یورو

تعداد داوطلبان برای شرکت در مرحله سوم آزمایش‌ بالینی فخرا به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است-عکس از خبرگزاری تقریب

مدیر پروژه واکسن فخرا از برنامه‌ریزی برای توقف تولید آن به دلیل نبود داوطلب برای تزریق خبر داد. نشانه‌ای دیگر از به بن‌بست رسیدن ادعای تولید انبوه واکسن‌های داخلی کرونا. ادعایی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پایه‌‌گذار آن بود و به همین منظور ورود واکسن خارجی را ممنوع کرد.

اکنون در شرایطی که مقامات وقوع موج ششم کرونا در ایران را «حتمی» توصیف می‌کنند، یکی از چند ادعای تولید واکسن داخلی به پایان راه خود رسیده است.

احمد کریمی که مدیریت این پروژه وزارت دفاع را بر عهده دارد، می‌گوید روند آزمایش بالینی «فخرا» واکسنی که به نام محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران نام‌گذاری شده، کند و تعداد داوطلبان کم شده است. این پروژه در اسفندماه گذشته با سر و صدای زیاد افتتاح و ادعا شد که نخستین دوز آن به فرزند فخری‌زاده تزریق شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر پروژه‌های دیگری هم برای تولید واکسن داخلی در نهادهای زیرمجموعه بیت رهبری در حال اجرا است که از جمله آنها تولید واکسن برکت در ستاد اجرایی فرمان امام است.

بسیاری بر این باورند که خامنه‌ای با هدف فربه‌تر کردن ستاد اجرایی و دیگر نهادهای زیرنظر خود واکسن خارجی را ممنوع و بازار بدون رقابت واکسن داخلی را به نهادهای زیرمجموعه بیت واگذار کرد. پروژه‌هایی که به گفته کریمی هر یک «۴۰ میلیون دلار گرفته‌اند.»

حتی پروژه فخرا که کریمی می‌گوید ۱۰ میلیون یورو ارز دولتی گرفته نیز با شرکت داروسازی ثامن کار می‌کند. شرکتی که وابسته به آستان قدس رضوی و زیر نظر خامنه‌ای است.

در حال حاضر عمده واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شود تولید چین و روسیه است و استقبال عمومی از واکسن‌های داخلی مانند برکت بسیار اندک بوده است.

کریمی با انتقاد از حمایت نکردن وزارت بهداشت از پروژه فخرا می‌گوید در حال حاضر تعداد داوطلبان برای شرکت در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است.

پافشاری بر تولید واکسن داخلی و صرف هزینه‌های کلان در حالی انجام شد که  ده‌ها هزار ایرانی به دلیل نبود واکسن موثر و انجام واکسیناسیون به موقع جان خود را از دست دادند.