در توزیع کمک‌ها، اولویت با خانواده‌ اعضای طالبان است

قزاقستان وعده داده است که ۵۰۰۰ تُن آرد به افغانستان کمک می‌کند

در ادمه کمک‌های پاکستان، ازبکستان، چین، قطر و ایران به مردم افغانستان، اکنون قزاقستان وعده داده است که ۵۰۰۰ تُن آرد به افغانستان کمک می‌کند. این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرند که روند توزیع آن در اختیار طالبان است و مسئولان این گروه تصمیم می‌گیرند که کمک‌ها بین چه کسانی توزیع شوند.

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان فهرست مشخصی برای توزیع کمک‌هایی که از کشورهای خارجی به افغانستان فرستاده می‌شوند تهیه کرده و در آن، به خانواده‌هایی که فرزندانشان در عملیات‌های انتحاری در دو دهه اخیر شرکت کرده‌اند اولویت داده شده است. بر اساس اطلاعات این منبع، مسئولان وزارت داخله/ کشور طالبان به والی‌های هر استان دستور داده‌اند که کمک‌ها در مرحله نخست بین خانواده‌های نیروهای انتحاری و در مراحل بعدی، بین خانواده‌های اعضای طالبان که در جنگ مجروح شده‌اند توزیع شود.

این منبع که در جریان توزیع کمک‌های ازبکستان، قطر و پاکستان در شهر مزارشریف حضور داشته است، گفت مواد خوراکی و وسایل موردنیاز خانواده‌ها برای زمستان که پاکستان، قطر و ازبکستان کمک کرده بودند، به دستور مسئولان طالبان میان خانواده‌های نیروهای انتحاری و جنگجویان زخمی این گروه توزیع شده است.

منبع دیگری در کابل گفت پس از رسیدن یک محموله از کمک‌های قطر، به‌دلیل اینکه خانواده‌اش در فقر شدید به سر می‌برد، به محل توزیع اقلام کمکی رفته بود. یکی از مسئولان طالبان که اقلام کمکی را بر اساس فهرست توزیع می‌کرد، به این فرد گفته بود: «این اقلام کمکی حق کسانی است که در بیست سال گذشته جهاد کرده‌اند. تو جهاد نکردی، مستحق کمک هم نیستی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور در کابینه طالبان و رئیس شبکه حقانی، روز گذشته ۲۶ مهر، با خانواده‌هایی دیدار کرد که فرزندانشان از عاملان انتحاری در بیست سال گذشته بوده‌اند. حقانی عاملان انتحاری را «قهرمانان اسلام و وطن» خواند و گفت پیروزی طالبان در افغانستان حاصل خون انتحاری‌ها است.

حقانی به بازماندگان نیروهای انتحاری گفت قدردان آن‌ها خواند ماند و مانع هر گونه خیانت به آرمان «شهدا» خواهد شد. این دیدار در هتل اینترکانتیننتال انجام شد و در عکس‌هایی که از این نشست منتشر شد، صورت حقانی تار شده است. قاری سعید خوستی، سخنگوی سراج‌الدین حقانی، در صفحه توییترش نوشت حقانی به هر یک از وراث عاملان انتحاری ۱۰ هزار افغانی، یک دست لباس و یک قطعه زمین برای ساخت خانه اهدا کرده است.

سراج‌الدین حقانی، که مسئول بسیاری از حملات انتحاری بیست سال اخیر در افغانستان خوانده شده، تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است. با معرفی کابینه طالبان در اوایل سپتامبر و تکیه سراج‌الدین حقانی بر مسند وزارت کشور، پلیس فدرال آمریکا پاداش اطلاعاتی را که به بازداشت او منجر شود از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد.

به‌دلیل خشکسالی، جنگ و در پی آن، فروپاشی دولت پیشین افغانستان که به مسدود شدن مرزها و رکود فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان منجر شده است، فقر و بی‌کاری در جامعه افغانستان گسترش یافته است. قیمت مواد غذایی دو برابر شده است و میلیون‌ها نفر که تا دو ماه قبل، به درآمد ماهانه از کار در نهادهای دولتی، سازمان‌های خصوصی و کسب‌و‌کارهای شخصی وابسته بودند، اکنون در قحطی و گرسنگی به سر می‌برند.

بنا بر اعلام سازمان غذای جهان، در افغانستان، از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به غذای کافی دسترسی ندارند و با اتمام ذخایر مواد غذایی در افغانستان و فرا رسیدن زمستان، ممکن است فاجعه انسانی در این کشور رخ دهد.

هرچند سازمان‌های حقوق بشری در دو ماه اخیر و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، تلاش کرده‌اند کشورها را تشویق کنند تا از ارسال کمک‌ به مردم افغانستان دریغ نکنند، به نظر می‌رسد با روشی که طالبان در انتخاب نیازمندان در پیش گرفته است، کمک‌های ارسالی به هر پیمانه‌ای که صورت گیرد از فاجعه‌ پیش‌بینی‌شده جلوگیری نخواهد کرد.