ماسک یا واکسن؛ عامل موفقیت شگفت‌آور ژاپن در مهار کرونا کدام است؟

موفقیت خیره‌کننده ژاپن در مهار ویروس کرونا به داستانی اسرارآمیز تبدیل شده است

نزدیک به ۷۰ درصد مردم واکسینه شده‌اند و بسیاری معتقدند برنامه‌های واکسیناسیون به‌ویژه باعث کاهش موارد ابتلا به کرونا در جوانان شده است-YASUYOSHI CHIBA / AFP

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ژاپن حال‌و‌هوای عجیبی برقرار است؛ رستوران‌ها شلوغ‌اند، قطارها مملو از جمعیت و همه از مدیریت موثر بحران کرونا در این کشور متعجب‌اند.

موارد جدید روزانه ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در توکیو به کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسیده است، یعنی زیر ۱۰۰ مورد ابتلا؛ در حالی که این رقم در ماه اوت به ۶۰۰۰ مورد می‌رسید. کاهش چشمگیر ابتلا به کرونا در شرایطی است که ژاپن، برخلاف سایر کشورهای اروپایی و آسیایی، هرگز قرنطینه نداشته و فقط مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای وضعیت‌های اضطراری اجرا شده است.

گفته می‌شود برخی عوامل احتمالی موفقیت ژاپن در مهار کووید‌ـ‌۱۹ عبارت‌اند از اقدام‌های گسترده پیش از همه‌گیری ویروس، کارزار واکسیناسیون دیرهنگام اما بسیار سریع، تخلیه بسیاری از مراکز تفریحی شبانه، استفاده از ماسک و البته بدی هوا در اواخر ماه اوت که مردم را در خانه نگه داشت. با این حال، کارشناسان معتقدند لازم است علت دقیق روند نزولی ابتلا به کرونا شناسایی شود، چرا که با کاهش اثر واکسن و نزدیک شدن به فصل زمستان، این نگرانی وجود دارد که دوباره موجی از بیماران بیمارستان‌ها را پر کنند و موارد مرگ‌و‌میر افزایش داشته باشد.

نزدیک به ۷۰ درصد مردم واکسینه شده‌اند و بسیاری معتقدند برنامه‌های واکسیناسیون به‌ویژه باعث کاهش موارد ابتلا به کرونا در جوانان شده است. دکتر کازوهیرو تاتدا، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه توهو، می‌گوید: «واکسیناسیون سریع و فشرده در ژاپن در افراد زیر ۶۴ سال ممکن است شرایط موقتی مشابه ایمنی جمعی ایجاد کرده باشد.» او در ادامه می‌افزاید میزان واکسیناسیون در ماه‌های ژوییه تا سپتامبر افزایش پیدا کرده است، یعنی درست زمانی که گونه مسری‌تر دلتا به‌سرعت در حال گسترش بود. با وجود این، او هشدار می‌دهد که تجربه سایر کشورها نشان داده که واکسن به‌تنهایی کافی نیست و اثربخشی آن به‌تدریج از بین می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسیناسیون در ژاپن در میانه ماه فوریه آغاز شد و کارکنان بخش درمان و همچنین سالمندان در اولویت تزریق قرار گرفتند. کمبود واکسن‌های وارداتی باعث کند شدن روند واکسیناسیون تا اواخر ماه مه شد. اما با تثبیت شرایط، تزریق واکسن به بیش از یک میلیون دوز در روز رسید، این رقم در ماه ژوییه به حدود ۱.۵ میلیون دوز افزایش یافت و میزان واکسیناسیون را از ۱۵ درصد در اوایل ژوییه به ۶۵ درصد در اوایل اکتبر رساند.

فقط چند هفته مانده به المپیک، موارد جدید ابتلا به کرونا در ژاپن بیشتر و این کشور مجبور شد بازی‌ها را در اوایل ماه اوت در شرایطی برگزار کند که شمار روزانه ابتلا به کرونا در توکیو به بیش از ۵۰۰۰ نفر و در سراسر کشور به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده بود. با وجود این، توکیو یکشنبه هفته گذشته ۴۰ مورد ابتلا را گزارش کرد، یعنی برای نهمین روز متوالی شمار مبتلایان زیر ۱۰۰ نفر بوده است، در واقع پایین‌ترین رقم در سال جاری.

 روز یکشنبه، موارد ابتلا در سراسر ژاپن ۴۲۹ مورد گزارش شد و در مجموع، این کشور از آغاز همه‌گیری در سال گذشته تاکنون، حدود ۱.۷۱ میلیون مورد ابتلا و ۱۸ هزار مورد مرگ‌و‌میر ثبت کرده است.

دلیل کاهش ناگهانی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در ژاپن چیست؟

نوریو اوماگری، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، درباره اینکه چرا ابتلا به کرونا در این کشور کاهش چشمگیری داشته، معتقد است: «این سوال سختی است، باید تاثیر پیشرفت واکسیناسیون را در نظر بگیریم. در عین حال، باید توجه کرد افرادی که در محیط‌های پرخطر و مکان‌های شلوغ تردد می‌کنند ممکن است قبلا آلوده شده و ایمنی طبیعی به دست آورده باشند.»

اگرچه برخی گمان می‌کردند کاهش موارد ممکن است به‌دلیل انجام آزمایش‌های کمتر باشد، بر اساس اطلاعات کلان‌شهر توکیو، میزان موارد مثبت ابتلا از ۲۵ درصد در اواخر اوت به ۱ درصد در میانه اکتبر کاهش یافته، در حالی که تعداد آزمایش‌ها یک‌سوم کمتر شده است.

اقدام‌های اضطراری ژاپن برای کنترل و مهار کرونا قرنطینه شهر را شامل نمی‌شد، بلکه بیشتر بر کاهش ساعت کار رستوران‌ها و درخواست کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در میخانه‌ها متمرکز بود. مردم این کشور همچنان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در رویدادهای ورزشی و فرهنگی شرکت می‌کردند. حالا با کاهش موارد ابتلا، زندگی به روال عادی‌تر بازگشته، اقدام‌های اضطراری به پایان رسیده است، دولت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را به‌تدریج گسترش می‌دهد و فعالیت‌های گوناگون و مسابقات ورزشی به‌صورت آزمایشی با استفاده از گواهی واکسیناسیون برگزار می‌شود.

برای تسریع واکسیناسیون، یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر سابق ژاپن که به‌تازگی از سمت خود کناره‌گیری کرده است، شمار کارکنان بخش درمان را که واجد شرایط واکسن زدن بودند افزایش داد، مراکز بزرگی را به واکسیناسیون اختصاص داد و واکسیناسیون در محل کار را از اواخر ژوئن آغاز کرد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد بیشتر موارد حاد و مرگ‌ومیر در افراد واکسینه‌نشده مشاهده شده است. هیروشی نیشیورا، استاد دانشگاه کیوتو، در جلسه اخیر هیئت مشاور دولت گفت برآورد می‌کند واکسیناسیون به جلوگیری از ابتلای حدود ۶۵۰ هزار نفر کمک کرده و بیش از ۷۲۰۰ نفر را در فاصله ماه‌های مارس و سپتامبر نجات داده است.

با این حال، تاکاجی واکیتا، مدیر موسسه ملی بیماری‌های واگیردار، اخیرا به خبرنگاران گفته نگران است مردم دوباره جشن و مهمانی‌های شبانه از سر بگیرند. او تاکید کرد که ممکن است روند نزولی ابتلا به نقطه پایانی رسیده باشد.

روز جمعه، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جدید، گفت برنامه آمادگی، که تا اوایل نوامبر تدوین خواهد شد، محدودیت‌های بیشتری را شامل خواهد شد و بیمارستان‌ها را ملزم می‌کند در صورت افزایش موارد ابتلا، تخت‌ بستری و کادر درمان بیشتری فراهم کنند. او البته به جزئیات بیشتر این برنامه اشاره‌ای نکرده است.

کارشناسان بهداشت و سلامت عمومی خواهان بررسی جامع علت کاهش موارد ابتلا‌ هستند. بر اساس داده‌های جی‌پی‌اس، رفت‌و‌آمد مردم به مناطق تفریحی مرکز شهر در آخرین وضعیت فوق‌العاده که ۳۰ سپتامبر پایان یافت، کاهش داشته است. آتسوشی نیشیدا، مدیر مرکز تحقیقات علوم اجتماعی و پزشکی در موسسه علوم پزشکی توکیو، با تاکید بر اینکه واکسیناسیون و کاهش حضور مردم در مراکز تفریحی تاثیر قابل‌توجهی در کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید‌ـ۱۹ داشته است، از بازگشت مردم به مراکز تفریحی به محض پایان وضعیت اضطراری، ابراز نگرانی کرد.

با همه این‌ها، بسیاری از ژاپنی‌ها، بدون توجه به ارقام کاهش موارد ابتلا به کرونا، همچنان دستورهای بهداشتی را رعایت می‌کنند. میزوکی کاوانو، دانشجوی ژاپنی، می‌گوید: «ماسک زدن بسیار عادی شده است. من هنوز نگران ویروسم و ترجیح می‌دهم با ماسک از خودم مراقبت کنم.»

بیشتر از جهان