دولت بایدن استفاده از تحریم‌های اقتصادی را محدود می‌کند

وال استریت ژورنال این اقدام را تغییر جهت در سیاست خارجی آمریکا عنوان کرده است

دولت بایدن در ۹ ماه گذشته سرگرم بازبینی سیاست تحریم‌ها بود-CHIP SOMODEVILLA /Getty Images via AFP

وال استریت ژورنال در گزارشی از تصمیم دولت بایدن برای محدود کردن استفاده از تحریم‌های اقتصادی و مالی خبر داده است. تغییر جهتی در سیاست خارجی که در تضاد با استراتژی دولت دونالد ترامپ قرار دارد.

براساس این گزارش دولت بایدن قصد دارد استفاده از تحریم‌های مالی را محدود کند تا به گفته مقامات خزانه‌داری، تاثیر‌ این تاکتیک را تقویت کند.

دولت بایدن در ۹ ماه گذشته سرگرم بازبینی سیاست تحریم‌ها بود. هرچند مقامات دولت او می‌گویند همچنان به استفاده از این ابزار ادامه خواهند داد اما باید اصول و قواعد آن بهتر تنظیم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش‌ حاکی از آن است که در روند جدید اعمال تحریم‌ها به پیامدهای ناخواسته آن بر گروه‌های در معرض خطر و تاثیر ژئوپولتیکی و اقتصادی آن توجه ویژه‌ای خواهد شد.

پیامدهای انسانی تحریم‌ها موضوعی است که مقامات جمهوری اسلامی و حامیان آن در انتقاد از سیاست‌های واشینگتن مطرح می‌کنند.

آنها ادعا می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی مانع تامین منابع دارویی ایران شده است.

ادعایی که بارها از سوی کارشناسان به چالش کشیده شده و نمونه آن دست رد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به واکسن خارجی کرونا یا اخراج کارمندان صلیب سرخ است که برای کمک به مهار کرونا به ایران سفر کرده بودند.

گزارش وال استریت ژورنال درباره محدود شدن استفاده از تحریم‌ها در دولت بایدن در حالی منتشر می‌شود که مقامات تهران بر لغو همه تحریم‌ها و تضمین عدم بازگشت آنها از سوی آمریکا تاکید دارند.

دولت دونالد ترامپ بر این باور بود که استراتژی فشار حداکثری در متوقف کردن ایران در حرکت به سوی ساخت سلاح هسته‌ای و تحت فشار قرار دادن آن برای بازگشت به میز مذاکره موثر است.

اما دولت بایدن که درحال عقب‌گرد از اغلب سیاست‌های دوران ترامپ است، بخش عمده‌ای از استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را بی‌اثر کرده و همواره از تهران می‌خواهد به میز مذاکره بازگردد.

بایدن در حالی نگران پیامدهای اعمال فشار بر تهران است که جمهوری اسلامی در حال تقویت روابط خود با روسیه، چین و ونزوئلا است. با توجه به لغو بخشی از محدودیت‌های خرید سلاح برای ایران پنج سال پس از اجرای برجام و چشم‌انداز لغو همه تحریم‌های تسلیحاتی در آینده نه چندان دور، اکنون فرماندهان جمهوری اسلامی به دنبال خرید سلاح از روسیه هستند.

دولت ترامپ قصد داشت با به کار انداختن مکانیسم ماشه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری کند اما اروپا مانع این اقدام شد و سپس دولت بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت مکانیسم ماشه را عملا خنثی کرد.

منتقدان استراتژی بایدن بر این باورند که رویکرد دولت او در قبال ایران انگیزه‌ای برای تهران باقی نگذاشته تا به میز مذاکره بازگردد.

ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران متوقف شد و از آن پس در حال تعلیق قرار دارد.