«اتحادیه اروپا طرح جایگزینی برای مذاکرات برجام ندارد»

هفته گذشته مقام‌های دولت بایدن برای نخستین‌بار از در نظر داشتن «گزینه‌های دیگر» درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ایران، سخن گفتند

جوزپ بورل درمورد درخواست ایران برای گفت‌وگو در بروکسل، گفت این مذاکرات را چندان ضروری نمی‌بیند- JONATHAN ERNST / POOL / AFP

چندین‌ ماه توقف مذاکرات احیای برجام و امتناع جمهوری اسلامی ایران از تعیین زمان مشخص برای ادامه مذاکرات، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که درصورت شکست دیپلماسی با ایران، اروپا برنامه جایگزینی برای مذاکرات ندارد.

پس از چهار ماه توقف مذاکرات احیای برجام و اعلام آمادگی و درخواست مکرر ایالات متحده، کشورهای اروپایی و دیگر اعضای برجام از جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکره، سرنوشت این گفت‌وگو همچنان مبهم است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و دولتش، از زمان آغاز به کار در ماه ژانویه، برای حل مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران از مسیر دیپلماسی تلاش کرده‌اند؛ اما هفته گذشته مقام‌های دولت بایدن ازجمله وزیر خارجه، نماینده ویژه دولت در امور ایران و مشاور امنیت ملی این کشور، برای نخستین‌بار از در نظر داشتن «گزینه‌های دیگر» درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ایران، سخن گفتند. 

به گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به صحبت‌های اخیر مقام‌های آمریکایی درمورد «گزینه‌های دیگر» در برابر ایران، روز جمعه، ۲۳ مهرماه، در واشینگتن گفت: «اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است و من نمی‌خواهم به برنامه جایگزین (Plan B) فکر کنم؛ زیرا هیچ طرح جایگزینی که قابل تصور باشد، برنامه خوبی نخواهد بود.» 

برخلاف جوزپ بورل که با در نظر گرفتن برنامه جایگزین برای مذاکرات احیای برجام مخالفت کرده است، آنتونی بلینکین، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، در نشست خبری مشترک با یائیر لاپید و شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزرای خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی، گفت: «ما همچنان دیپلماسی را مؤثرترین راه می‌دانیم، اما دیپلماسی به مشارکت دو طرف بستگی دارد و ما در حال حاضر تمایلی به این کار ازسوی ایران مشاهده نکرده‌ایم.» او افزود در‌صورتی‌که تهران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، آمریکا آماده است که به ‌«گزینه‌های دیگر» روی آورد.

وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته با دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا، اسرائیل و امارات متحده عربی و همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرده، همچنین گفت که بخش مهمی از رایزنی‌های او با مقام‌های کشورهای متحد، در رابطه با موضوع برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

جوزپ بورل علاوه‌بر این موضوع، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مبهم بودن موضع ایران درمورد زمان ادامه مذاکرات، گفت: «فرصت ایران برای بازگشت ایران به مذاکرات اندک است و دولت جدید جمهوری اسلامی وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره‌کننده خود را داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام ، روز پنجشنبه به‌منظور حل بحران توقف مذاکرات هسته‌ای، در سفری به تهران، با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جدید هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، مقام‌های ایرانی متعهد شدند تا در هفته‌های پیش رو، به‌منظور بررسی جزئیات متن‌هایی که در آخرین دور مذاکرات وین در خردادماه به‌دست‌ آمده است، با مقام‌های اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، ملاقات کنند، اما زمانی برای ادامه مذاکرات وین مشخص نشد.

جوزپ بورل با اشاره به درخواست ایران برای گفت‌وگو در بروکسل، گفت که این مذاکرات را چندان ضروری نمی‌بیند، اما «اگر لازم باشد، آماده پذیرفتن [مقام‌های ایران] است». او افزود که حاضر است در این زمینه «تاحدی صبور باشد»، چون فکر می‌کند مذاکرات احیای برجام نباید با شکست روبه‌رو شود.

در عین حال، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به نشریه پلیتیکو گفته است کهمذاکرات احتمالی پیش رو در بروکسل «نمی‌تواند جایگزین ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده، همراه با دیگر امضاکنندگان برجام، در وین باشد».

هم‌زمان، میخائیل اولیانوف، سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات احیای برجام، اعلام کرده که به‌جای گفت‌وگو در بروکسل، بهتر است ایران به مذاکرات وین بازگردد و در حساب توییتر خود نوشت: «آیا عاقلانه‌تر نیست که درمورد متون با طرف‌های مذاکرات وین گفت‌وگو شود؟» 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، آن کلر لوژاندر، نیز در روزهای گذشته هشدار داد که مذاکرات با ایران باید به‌سرعت از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده بود، با هدف رسیدن سریع به توافق از سر گرفته شود.