منابع دیپلماتیک: فرانسه بوریس جانسون را سیاستمداری عوام‌گرا می‌داند

منابع دیپلماتیک می‌گویند فرانسه معتقد است جانسون به فکر منافع سیاسی کوتاه‌مدت داخلی است و به قول‌های خود وفادار نیست

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و کری سیموندز، شریک زندگی‌اش - Ben STANSALL / AFP

بنا به گزارشی، مقامات ارشد دولت فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که بوریس جانسون عوام‌گرا است و قصد دارد جلو هرگونه پیشرفت در روابط با اتحادیه اروپا را پس از خارج شدن از این اتحادیه (برگزیت) بگیرد.  

منابع آگاه فرانسوی این هفته به گاردین گفتند دولت امانوئل مکرون بر این باور است که آقای جانسون به فکر «منافع سیاسی کوتاه‌مدت داخلی» است و می‌خواهد از تنش با فرانسه برای زنده نگه داشتن معضل برگزیت در امور سیاسی بریتانیا استفاده کند.

این گزارش در پی مذاکرات بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد اجرای توافق برگزیت منتشر شده است. برگزیت اواخر سال گذشته و در گیرودار افزایش نگرانی در مورد مسائل تجاری در ایرلند شمالی به امضا رسید.

این نگرانی وجود دارد که اگر راه حلی پیدا نشود، این توافق تجاری به تعلیق در آید و به طور بالقوه منجر به اقدامات تلافی‌جویانه بین طرفین شود.

منبعی فرانسوی در مصاحبه با  گاردین گفت «بی‌ثباتی» در روابط به دلیل نوع نگرش آقای جانسون و لرد دیوید فراست، وزیر برگزیت، به مذاکرات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند: «بی‌ثباتی سبب شده است برخی به این نتیجه برسند که جانسون و لرد فراست خواهان توافق سر قرارنامه ایرلند شمالی یا کلا هر مسئله دیگری نیستند، ولی به افزایش خواسته‌های خود ادامه می‌دهند تا پذیرش آن‌ها غیرممکن شود.»

بر اساس این گزارش، همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که دولت بریتانیا نمی‌خواهد روابط خود را تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در آوریل آینده بهبود بخشد، انتخاباتی که در آن آقای مکرون قرار است برای دومین دوره ریاست‌جمهوری مبارزه کند.

اوایل این هفته، کمیسیون اروپا مجموعه اقداماتی برای کاهش ۸۰ درصدی بازرسی عبور محموله‌های غذایی از دریای ایرلند را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌های تجاری در ایرلند شمالی به اجرا گذاشت.

لرد فراست روز جمعه ۲۳ مهر گفت اتحادیه اروپا اقداماتی «دلگرم کننده» برای حل اختلاف انجام داده است اما گفت خواست دولت بریتانیا انجام اقدامات بیشتر اتحادیه اروپا است.

او روز جمعه گفت: «مطمئنم اتحادیه اروپا به طور قطع تلاش کرده است تا از آنچه اغلب در این موارد انجام می‌دهد فراتر رود و این باعث دلگرمی ما است. اما هنوز هم شکاف بزرگی باقی مانده است و این چیزی است که باید امروز و در آینده روی آن کار کنیم.»

وزیر برگزیت همچنین گفت دولت بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌خواهد با حذف دیوان عدالت اروپا از توافق تجاری ایرلند شمالی موافقت کند - امتیازی که بروکسل تا‌کنون آن را رد کرده است.

گزارش‌های تکمیلی در رویترز

© The Independent