ترکیه و سفرهای نوروزی ایرانیان

سقوط بی سابقه ارزش ریال طی سال ۱۳۹۷ لطمات سختی به اقتصاد و سفره مردم ایران زد ولی یکی دیگر از مواردی که بر روی آن تاثیر آشکاری گذاشت، سفرهای خارجی نوروزی ایرانیان بود.

پیشتر متداول بود که کسانی با توانایی مالی بالاتر در ایام نوروز به سفرهای اروپایی و آمریکایی بروند و کسانی با بودجه های متوسط به سفرهای اطراف ایران. از آنجا که تعطیلات نوروز به نسبت سایر کشورها تعطیلات طولانی مدتی است و به دلیل تفاوت تقویم کاری ایران با سایر نقاط دنیا و ارزان قیمت بودن اواخر ماه مارس در تقویم توریستی، نوروز زمان مناسبی برای سفرهای بین المللی است. میزان بالای گردشگران نیز این امکان را برای شرکتهای توریستی فراهم می آورد تا تورهای ارزان قیمت تدارک ببینند. در حدی که این سفرها هم قیمت با یک سفر داخلی به مثلا جزیره قشم یا کیش می شد ولی آن تجربه همراه بود با آزادی حجاب و آزادی مصرف مشروبات الکلی.

نوروز امسال ولی متفاوت بود. سقوط بی سابقه ارزش ریال امکان سفر به کشورهای اطراف ایران را از طبقه متوسط گرفت و امکان سفر به کشورهای اروپایی را هم از طبقه مرفه. البته به گزارش روزنامه هفت صبح، آژانس های مسافرتی به طور کلی با کاهش سفرهای خارجی ایرانیان در ایام نوروز روبرو بودند و بسیاری امارات و ترکیه را انتخاب کردند.

گفتنی است سال ۹۷ یا بهتر بگوییم سال ۲۰۱۸ سال بسیار سختی برای واحد ارزی ترکیه، لیر، نیز بود. به گزارش خبرنگار ایندپندنت فارسی، قیمت هر دلار آمریکا برابر با ۵.۵ لیر است در حالیکه هر یک لیر برابر با ۲۵۰۰ تومان است و همین امر باعث شده تا ترکیه در جذب مخاطب از امارات پیشی بگیرد.

با وجود این، سفر برای هر ایرانی به ترکیه چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد. کاهش سفر ایرانی‌ها استقبال برخی از مسئولان کشور را در پی داشته است.

سیدمحمدعلی مستوفی، کارشناس تورهای داخلی و خارجی، به روزنامه ایران می‌گوید: «تور کیش برای ایام عید به مدت سه شب و چهار روز، نفری ۶ میلیون تومان می‌شود. یعنی سفر نوروزی به این جزیره برای یک خانواده دو نفره ۱۲ میلیون تومان در می‌آید. چهار تا پنج میلیون هم خرج کیش می‌شود، بنابراین خیلی فرق نمی‌کند با ۲۰ میلیون تومان ترکیه بروید یا مثلاً با ۱۷ میلیون کیش».

او می‌گوید: «آنها شاید بتوانند مثلاً تور چهار یا پنج میلیونی پارسال را بخرند اما پارسال با چه سطحی از آنها پذیرایی می‌شد و امسال در چه سطحی قرار می‌گیرد». او کاهش کیفیت خدمات را باعث اعتراض احتمالی مسافران نوروزی امسال می‌داند و می‌گوید: «سال گذشته هزینه سفر چهار روزه برای یک خانواده دو نفره ۸ میلیون بود اما امسال ۲۰ میلیون تومان می‌شود!» کارشناس یکی دیگر از شرکت‌های توریستی از تعدیل نیروهای آژانس محل کارش از ۳۰ نفر به ۱۲ نفر خبر می‌دهد و می‌گوید: «این شرایط به دنبال افزایش قیمت دلار و کاهش سفر گردشگران پیش آمده است». او اعتقاد دارد سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور ۹۰ درصد کاهش داشته است.