دیده‌بان حقوق بشر رفتار مرزبانان ترکیه را با مهاجران افغان، «وحشیانه» توصیف کرد

«مقامات ترکیه حق افغان‌ها را برای فرار و با هدف رسیدن به امنیت و تقاضای پناهندگی، نقض می‌کنند»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی، رفتار مرزبانان ترکیه را با مهاجران افغان که در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از مسلط شدن طالبان بر کابل، کشورشان را ترک کرده‌اند «وحشیانه» توصیف کرد.

در این گزارش که روز گذشته، پانزدهم اکتبر، منتشر شد، به نقل از بلکیس ویل، پژوهشگر ارشد آن سازمان، آمده است که سربازان ترکیه  به طرز وحشیانه‌ای با افغان‌ها رفتار می‌کنند و آنان را به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه دوباره به سمت ایران عقب می‌رانند.

بلکیس ویل گفته است: «مقامات ترکیه حق افغان‌ها را برای فرار و با هدف رسیدن به امنیت و تقاضای پناهندگی، نقض می‌کنند.»

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر، به نقل از مهاجران افغان آمده است که مرزبانان ترکیه آنان را تا حد شکاندن استخوان‌هاشان شکنجه کرده‌اند. به نقل از این گزارش، گروه‌هایی از ۵۰ تا ۳۰۰ نفر از مهاجران افغان که برای عبور از مرز و رسیدن به ترکیه تلاش کرده‌اند، توسط نیروهای ارتش ترکیه دوباره به سمت ایران برگردانده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک زن افغان که تلاش کرده است از مرز زمینی وارد ترکیه شود، در صحبت با دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مرزبانان ترکیه او و همراهانش را بازداشت کرده و همه وسایل شخصی آنان را ضبط کرده و آتش زده‌اند. در گزارش دیده‌بان حقوق بشر، به نقل از آن زن آمده است: « هنگامی که ما را دستگیر کردند، تلفن‌ها، پول، غذا و هر چیز دیگری که داشتیم ضبط کردند و همه را آتش زدند. فکر می‌کنم این کار را کردند تا به ما بگویند که دیگر نباید برای عبور از مرز تلاش کنیم.»

مردی از یک گروه مهاجران افغان نیز به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که نیروهای ترک او و همراهانش را پس از بازداشت، با قنداق تفنگ به حدی مضروب و شکنجه کرده‌اند که بسیاری از استخوان‌های بدن‌شان شکسته است. او گفته است: «سربازان با قنداق اسلحه ما را مضروب کردند و دست‌ها، بازوها، و پاهای چندین مرد از گروه ما در اثر آن شکنجه شکسته است.»

مرد دیگری نیز از شکنجه مهاجران به‌دست مرزبانان ترکیه چنین حکایت کرده است: «بار دوم که به ترکیه رفتم، مرزبانان ترک همراهان مرا تا حدی کتک زدند که آن‌ها در خون غرق شدند و زخم‌های بزرگی بر سرشان وارد شد. سربازان حدود بیست دقیقه با ته اسلحه و چوب مرا  نیز مضروب کردند.»

شمار دیگر از مهاجران که تجربه‌ عبور از مرز ترکیه را دارند، در صحبت با دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که پس از برگشت داده شدن به سمت ایران، توسط تبهکاران گروگان گرفته شده‌اند و مجبور شده‌اند برای آزادی خود پول بپردازند. در آن میان افرادی نیز بوده‌اند که تعدادی از اعضای خانواده‌هاشان در ترکیه مانده‌اند و خودشان به سمت ایران برگشت داده شده‌اند. شماری دیگر نیز گفته‌اند که اعضای خانواده‌هاشان را در مسیر برگشت به ایران و در مناطق کوهستانی گم کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش از همه کشورهایی که در ترکیه سفارت دارند، خواسته است که به دولت ترکیه فشار وارد کنند تا حق پناهندگی افغان‌ها را نقض نکند و به آنان اجازه دهد که به سازمان‌هایی مانند آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) رجوع و ثبت‌نام کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در حالی رسیدگی به وضعیت پناهجویان افغان را از دولت ترکیه درخواست می‌کند که دو روز قبل، هیاتی از کابینه طالبان، در سفر به ترکیه به مقامات آن کشور اطمینان دادند که از روند بازگشت مهاجران افغان به افغانستان حمایت می‌کنند. پس از این سخنان مقامات طالبان، نگرانی‌ها از آغاز دوباره روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ترکیه افزایش یافته است. قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، هزاران افغان به صورت اجباری از ترکیه به کابل بازگشت داده شدند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فدرال که امروز، شنبه ۱۶ اکتبر، به ترکیه سفر کرده است، قرار است در ملاقات با رجب طیب اردوغان در مورد همکاری‌‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، از جمله روند کمک و رسیدگی به مهاجرانی که از افغانستان، لیبی، و سوریه به ترکیه پناه آورده‌اند، صحبت کند.