ترکیه مهاجران افغان اخراجی از این کشور را به طالبان می‌سپرد

هیئتی از امارت طالبان به ترکیه رفته و با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کرده است

ملا امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت طالبان، که در راس هیئتی به ترکیه سفر کرده است، با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، در صفحه توییترش نوشته است که این دیدار در فضایی بسیار صمیمی صورت گرفت و هر دو طرف در مورد گسترش روابط میان دو دولت گفت‌وگو کردند.

آقای مجاهد در مورد محور مذاکرات دو طرف توضیح بیشتری نداده است، اما مقام‌های ترکیه می‌گویند طالبان قبول کرده‌اند مهاجرانی را که کشور ترکیه به افغانستان مسترد می‌کند، بپذیرند.

وزیر خارجه ترکیه، که پس از ملاقات با مقام‌های امارت طالبان در نشستی رسانه‌ای شرکت کرده بود، گفت طالبان متعهد شده‌اند که تلاش خواهند کرد به مهاجرانی که به افغانستان بازگردانده می‌شوند، کمک کنند.

به گفته وزیر خارجه ترکیه، طالبان گفته‌اند تلاش می‌کنند مانع حرکت مهاجران افغان به‌سوی ترکیه شوند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داده است که وزیر خارجه ترکیه از طالبان خواسته است تا دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد شود.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش اوغلو به همتای طالب خود گفته است: «ما مانند بسیاری از کشورهای اروپایی پیش‌شرط‌هایی را مطرح نمی‌کنیم؛ اما همیشه می‌گوییم که همه چیز باید در افغانستان همه‌شمول باشد و برای اطمینان از برقراری صلح و ثبات، باید از همه جناح‌ها در افغانستان استفاده شود.»

آقای اوغلو همچنین گفته است اقتصاد افغانستان نباید سقوط کند و کشورهایی که پول‌های افغانستان را مسدود کرده‌اند، باید تا حدی از خود انعطاف نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود کشورهای جهان باید با گروه طالبان در تعامل باشند، هرچند این تعامل به‌معنای به رسمیت شناختن گروه طالبان نیست.

دیدار وزیر خارجه طالبان با وزیر خارجه ترکیه حاشیه‌هایی نیز داشته است، از جمله اینکه هیچ‌یک از اعضای هفت نفری گروه طالبان در دیدارهای رسمی از ماسک استفاده نکردند، امری که در دو سال گذشته جزو پروتکل‌های رسمی دیپلماتیک شده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی این رفتار طالبان را به طنز گرفته‌اند و نوشته‌اند که طالبان ضد کرونا هستند و هیچ مرضی بر آن‌ها کارگر نیست.

تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز عکسی از دیدار مقام‌های ترکیه و طالبان منتشر کرده‌اند که در آن فقط پرچم ترکیه دیده می‌شود و از پرچم طالبان خبری نیست؛ هرچند بر اساس پروتکل‌های سیاسی و دیپلماتیک، تا زمانی که کشوری به رسمیت شناخته نشود، از پرچم آن کشور در نشست‌های سیاسی استفاده نمی‌شود. اما کاربران رسانه‌های اجتماعی این اقدام ترکیه را نوعی بی‌ارزش خواندن طالبان دانسته‌اند.

روسیه نیز در اعلامیه‌هایی که برای نشست مسکو منتشر کرده، به‌جای پرچم سفید طالبان، از پرچم سه رنگ افغانستان استفاده کرده است.

ترکیه در حال حاضر یکی از کشورهای فعال در سیاست افغانستان است. پس از خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان و پایان روند تخلیه افغان‌ها، ترکیه نقش بارزتری در افغانستان زیر سلطه طالبان بازی کرده است. ترک‌ها با همکاری قطر، فرودگاه بین‌المللی کابل را دوباره فعال کرده‌اند.

سقوط دولت جمهوری و روی کار آمدن طالبان در افغانستان کشورهایی مانند ترکیه را از افزایش مهاجرت افغان‌ها به این کشور نگران کرده است. در حال حاضر، هزاران شهروند افغان در ترکیه زندگی می‌کنند و برخی مقام‌های افغانستان نیز پس از سقوط دولت، به ترکیه فرار کرده و در این کشور مسکن گزیده‌اند.

بیشتر از جهان