افزیش سودآوری شرکت با کاهش روزهای کاری به چهار روز

کارکنان از وقت آزاد تعطیلی اضافی برای اموری چون مراجعه به دندانپزشک، بازدید از موزه، یا دیدار با خانواده استفاده کردند

بزرگ‌ترین آزمایش هفته کاری چهار روزه در جهان در ایسلند، نتیجه گرفت که کاهش روزهای کاری، متضمن «موفقیتی بزرگ» است - Pexels

با تداوم همه‌گیری کرونا در پاییز سال ۲۰۲۰، جِی‌می ساواج متوجه شد که کارکنانش دچار فرسودگی شغلی هستند.

خانم ساواج، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کاریابی «دِ لیدرشیپ ایجنسی» در تورنتو، با مدیر ارشد عملیات شرکت «الیزابت توفگزیچ» تماس گرفت تا پرس‌وجو کند که آیا او هم متوجه شیوع بیماری‌ای بین کارمندانش که شش ماه است از راه دور کار می‌کنند، شده است یا خیر.

خانم ساواج به یاد می‌آورد که گفته بود: «باید تغییراتی ایجاد کنیم.»

این شرکت تا آن زمان به کارکنانش اجازه می‌داد که روزهای جمعه نصف روز کار کنند، بنابراین فکر کردند که چرا یک قدم جلوتر نروند و هفته کاری را چهار روزه نکنند.

دستمزد و مزایای ۹ کارمند شرکت بی‌تغییر باقی ماند و به آن‌ها اعلام شد که در ازای این تغییر، شرکت چیزی از آن‌ها مطالبه نخواهد کرد. 

خانم ساواج به ایندیپندنت گفت که خیلی زود متوجه تاثیر فوری آن تغییر بر بهره‌وری و رفاه کارکنان، و نیز ترازنامه شرکت شد.

درآمد شرکت دو برابر شد و نرخ کاریابی برای متقاضیان کاری که به آن‌ها کمک می‌کردند، از ۷۴ درصد به ۹۶ درصد رسید.

خانم توفگزیچ به ایندیپندنت گفت که این تغییر «در زمانی که بسیاری از مشاغل کوچک با مشکل روبه‌رو بودند»، واقعاً چشمگیر بود، «و در مجموع، احساس شادی کارکنان خود معیار بزرگی برای اندازه‌گیری بهره‌وری است. فرد می‌تواند عملکرد بسیار خوبی سر کار داشته باشد و در عین حال، در محل کار مشغولیت ذهنی نداشته باشد.» 

مدیران شرکت موافقت کردند که باید خود پیشگام این کار شوند و خود را مجبور کردند که از پاسخگویی به ایمیل‌های کاری در روز جمعه خودداری کنند.

خانم ساواج گفت: «مجبور بودیم در تعطیل کردن جمعه‌ها قاطع باشیم و با الگوسازی، تغییر را رهبری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان از وقت آزاد تعطیلی اضافی برای اموری چون مراجعه به دندانپزشک، بازدید از موزه، یا دیدار با خانواده استفاده کردند. از آنجا که اولویت دادن به سلامت روان در طول همه‌گیری بسیار مهم شد، برخی نیز از آن فرصت استفاده کردند و سراغ مشاوره روانی رفتند.

مدیریت شرکت به کارکنان گفت که روز تعطیلی جدید، وقت آزاد آن‌ها است «تا هر کاری که باعث می‌شود حس و حال بهتری داشته باشید، انجام دهید و دوشنبه با بهترین حال خوش‌تان سر کار بیایید.»

خانم ساواج می‌گوید که کلید موفقیت این برنامه آن است که در مقابل هیچ، چیزی از کارکنان خود درخواست نکنید.

«این وقت، افزوده‌ای واقعی‌ به زندگی آنها است. ما نمی‌خواهیم آن‌ها در عوض چیزی را قربانی کنند یا در مقابلِ چیزی که می‌دهیم، چیزی بستانیم.»

زمانی که «دِ لیدرشیپ ایجنسی» برنامه کاری جدید خود را آزمایش کرد، هیچ کتابچه راهنمایی درباره نحوه راه‌اندازی یا اجرای آن وجود نداشت، بنابراین مجبور بودند خودشان فرآیندهای لازم را طراحی و خلق کنند.

خانم ساواج می‌گوید: «در میان رقبای ما و شرکت‌های مشابه ما کسی این کار را انجام نداده بود. ما این کار را انجام دادیم، زیرا درست به نظر می‌رسید. از این گذشته، چون کسب‌وکار کوچکی هستیم، می‌توانیم چابک باشیم.»

بزرگ‌ترین آزمایش هفته کاری چهار روزه در جهان در ایسلند، نیز نتیجه گرفت که آن روش متضمن «موفقیتی بزرگ» است.

بیش از یک درصد از جمعیت شاغل ایسلند در برنامه آزمایشی‌ای شرکت کردند که هفته کاری را بدون کاهش دستمزد، به ۳۵-۳۶ ساعت کاهش داد.

تجزیه و تحلیل این آزمایش‌ها که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با شرکت بیش از ۲۵۰۰ نفر انجام شد، حاکی از افزایش بهره‌وری و رفاه است و گویای ایجاد تغییرات دائمی.

همه‌گیری، هم شیوه کار مردم و هم نگرش آن‌ها را نسبت به کار کردن، به شکلی اساسی تغییر داده است. این تغییرات بخشی از آن چیزی است که به «استعفای بزرگ» معروف شده است.

گزارشی در هفته جاری که نشان می‌دهد که ۴.۳ میلیون آمریکایی در ماه اوت کار خود را ترک کرده‌‌اند، بر این نتیجه‌گیری صحه می‌گذارد.

خانم ساواج گفت که مشتریانش در ایالات متحده، بریتانیا و کانادا نیز پس از اطلاع از تصمیم آنان، به اعمال کاهش ساعات کاری برای کارمندان خود علاقه‌مند شده‌اند.

او اذعان می‌کند که هفته‌های کاری چهار روزه برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست و بسیاری از مدیران از تغییر می‌ترسند.

اما می‌افزاید که هر کسی که با شیوه کار جدید سازگار نشود، عقب می‌افتد.

«ترس از شکست یا به اندازه کافی سخت کار نکردن، وجود دارد، اما کسب‌و‌کارهایی که در حال پیشرفت هستند، آن‌هایی هستند که کارکنان خود را در اولویت قرار می‌دهند.»

 «دِ لیدرشیپ ایجنسی» وعده داده است که هفته کاری چهار روزه را حفظ کند و متعهد شده که به هفته‌های کاری دوشنبه تا جمعه «هرگز باز نگردد».

© The Independent

بیشتر از جهان