کشته‌شدن نماینده مجلس بریتانیا در یک «حمله تروریستی»

پلیس ضارب را یک افراط‌گرای اسلامی معرفی کرده است

پرچم تمام ساختمان‌های دولت بریتانیا نیز به احترام دیوید ایمس، به‌صورت نیمه‌افراشته در آمد - Tolga Akmen / AFP

دیوید ایمس، نماینده مجلس بریتانیایی، روز جمعه و در حالی که در کلیسای اسکس با مردم دیدار می‌کرد، از سوی یک مهاجم مورد حمله قرار گرفت و به ضرب چاقو کشته شد.

واحد تحقیقات پلیس اعلام کرد که این یک حادثه تروریستی است و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد با انگیزه اسلام‌گرایی افراطی صورت گرفته است. در همین جال یک جوان ۲۵ ساله دستگیر شده است و تحقیقات از او ادامه دارد. شبکه تلویزیونی اسکای نیوز با اعلام این خبر اعلام کرد که مرد دستگیر شده تبعه بریتانیا و دارای میراث سومالی است.

پلیس و امدادگران تلاش کردند تا جان قانون‌گذار بریتانیایی را نجات دهند، اما تلاش‌های آنها بی‌ثمر بود.

به گزارش رویترز، در پی این اقدام تروریستی، حزب محافظه‌کار بریتانیا همه کارهای خود را موقتاً به حالت تعلیق در آورد.

ایمس ۶۹ ساله که عضو حزب محافظه‌کار بود، از سال ۱۹۸۳ وارد پارلمان شد. او در سال ۲۰۱۵ به دلیل خدمات عمومی شایسته، از ملکه نشان «شوالیه» دریافت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، ده ها نفر از سیاستمداران در بریتانیا و سراسر جهان نسبت به اقدام صورت گرفته علیه نماینده بریتانیایی واکنش نشان دادند و ضمن ابراز همدردی با بازماندگان، این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که خارج از لندن بود، پس از انتشار این خبر به‌سرعت به لندن بازگشت و در این رابطه گفت: «دیوید مردی بود که به این کشور و آینده آن اعتقاد زیادی داشت و ما امروز یک کارمند دولتی خوب و یک دوست و همکار بسیار دوست‌داشتنی خود را، از دست داده‌ایم.»

ترزا می، نخست‌وزیر سابق این کشور نیز ضمت ابراز ناراحتی از اقدام تروریستی صورت گرفته، اظهار داشت: «شنیدن خبر مرگ سر دیوید ایمس بسیار ناراحت‌کننده است. یک مرد شایسته و نماینده مجلس محترم که هنگام انجام وظایف عمومی خود در جامعه خود کشته شد. این روز، یک روز غم‌انگیز برای دموکراسی ما است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز ضمن محکوم‌کردن این اقدام تروریستی علیه دیوید ایمس، حمله به او را «حمله به دموکراسی» خواند.

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، در این باره گفت: «من و دیوید در سال ۱۹۸۳ با هم وارد پارلمان شدیم. اگرچه در جناح‌های سیاسی مختلف بودیم، اما من همیشه او را یک همکار مؤدب، شایسته و کاملاً دوست‌داشتنی می‌شناسم که بین همه اعضای مجلس مورد احترام بود. این یک روز وحشتناک و غم‌انگیز برای دموکراسی ما است.»

پرچم تمام ساختمان‌های دولت بریتانیا نیز به احترام دیوید ایمس، به‌صورت نیمه‌افراشته در آمدند.

بیشتر از جهان