خواب نگران لبنان، از ترس فردا

درگیری‌های طیونه مردم لبنان را از شروع دوباره جنگ داخلی نگران کرده است

زدوخورد در محله طیونه در حومه‌ جنوب بیروت، پایتخت لبنان، باعث شده است ساختمان‌هایی که جنگ داخلی سال ۱۹۷۵ را شاهد بودند حالا سوراخ‌های جدیدی داشته باشند. جای گلوله‌ها هشداری است که اگر مسیر اوضاع عوض نشود، لبنان چه سرنوشتی در پیش خواهد داشت.

زدوخورد دقیقا در همان منطقه‌ای در گرفت که چند ۱۰ سال پیش محل رویدادی بود که جرقه جنگ داخلی را زد.

تیراندازهایی با هویت نامعلوم به گردهمایی معترضان شلیک کردند؛ تهاجمی که با آن مقابله به مثل شد. آتش گلوله‌ها این‌قدر سنگین بود که حتی ارتش هم تا مدت‌ها نتوانست وارد عمل شود و جلو خشونت را بگیرد.

این درگیری‌ها یادآور جایگاه نمادین محله مسیحی‌نشین «عین الرمانه» و محله شیعه‌نشین «شیاح» بودند. این دو محله چند ساعتی به منطقه‌ای جنگی بدل شدند تا قوه حافظه پا به سن گذاشته‌ها تلنگری بخورد و بالاجبار بار دیگر در صحنه‌ای از جنگ داخلی زندگی کنند.

ابو جورج، صاحب مغازه‌ای در عین الرمانه، گفت: «ما فکر کردیم برای همیشه جنگ را خاک کرده‌ایم اما در حال بازگشتن است.» او در حالی که مغازه‌اش را زیر آتش سنگین تعطیل می‌کرد گفت: «این مشکل گذرا نیست. مقدمه جنگی جدید است. بار دیگر از خودمان دفاع می‌کنیم و نمی‌گذاریم به مناطقمان تجاوز کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همسایه ابو جورج می‌گوید: «از زمان عثمانی‌ها در مقابل تمام کارزارهایی که می‌خواست موجودیت ما را نابود کند، مقاومت کردیم و این یکی هم با قبلی‌ها فرقی ندارد.»

در زمان درگیری‌ها، خیابان‌های عین الرمانه عموما خالی بودند. ارتش دور منطقه را حصار کشیده و ایست بازرسی‌های سیار برپا کرده بود تا نگذارد این محله با محله همسایه، شیاح، درگیر شود.

درگیری‌ها که تمام شدند، خیلی از ساکنان محل از ترس اینکه شب هنگام، زدوخورد دوباره آغاز شود، از صحنه گریختند. یکی از ساکنان یک ضرب‌المثل قدیمی لبنانی را بازگو می‌کند: «در میان قبرها نخواب تا کابوس نبینی.» او می‌گوید: «چند روزی به روستایم در کسروان برمی‌گردم تا ببینیم چه می‌شود.» و سپس آه می‌کشد و می‌افزاید: «جانمان به لب آمد. ما را می‌کشند و از ما برای جنگ استفاده می‌کنند و باز ما می‌رویم و به‌ آن‌ها رای‌ می‌دهیم.»

یک منبع امنیتی لبنان به «شرق الاوسط» گفت که ارتش اکنون بر منطقه‌ای که درگیری‌ها در آن صورت گرفت، مسلط شده است. با این همه، ترس اصلی این است که کسی از این مسئله استفاده می‌کند تا در سایر نقاط لبنان هم اقدام‌هایی مشابه انجام دهد.

لبنان فعلا با ترس و لرز به خواب می‌رود؛ در حالی که ارتش بیدار است و هیچ ضمانتی نیست که تراژدی دوباره تکرار نشود.

(ترجمه مطلبی از الشرق الاسط)