٨۶ درصد از سد زاینده‌رود خالی است

بر اساس اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر فقط ۳۹ درصد از مخازن سدهای کشور آب دارند

ذخیره کنونی سد نسبت به میانگین بلندمدت، دست‌کم ۵۰ درصد کاهش یافته است‌ـ عکس از اقتصاد آنلاین

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از کاهش قابل‌ملاحظه میزان ذخیره سد زاینده‌رود خبر داد و گفت حدود ۸۶ درصد این سد خالی است. به گفته محمود چیتیان، ذخیره فعلی سد زاینده‌رود ۱۹۶ میلیون مترمکعب است و این رقم نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از حجم این مخزن خالی شده است. او با اشاره به نیاز استان، گفت راهی جز کاهش خروجی سد وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مقدار ورودی و خروجی از سد به‌ترتیب ۵ و ۱۹ مترمکعب بر ثانیه است و مقدار ذخیره کنونی نسبت به میانگین بلندمدت، دست‌کم ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مقدار بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، در سرشاخه‌های زاینده‌رود، صفر میلی‌متر بوده است و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نیز حکایت از آن دارد که بارندگی در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته، بسیار کمتر است.

چیتیان گذر از این شرایط را تنها با مشارکت مردم و مصرف‌کنندگان ممکن دانست و گفت: «هم استانی‌ها مصرف بهینه در پاییز امسال را جدی بگیرند. این به‌معنای مصرف نکردن نیست؛ بلکه جلوگیری از اقدام‌های غیرضروری مانند شست‌وشوی حیاط و خودرو، کاهش زمان استحمام یا هر فعالیت دیگر برای برون‌رفت از این شرایط ضروری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش ذخیره سدها فقط به استان اصفهان محدود نیست و در دیگر استان‌های ایران نیز وضعیت مشابه است. هفته گذشته، شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تهران نسبت به سال گذشته، به میزان ۱۰۰ روز مصرف شهروندانش کمبود آب دارد.

این شرکت از شهروندان تهرانی خواست با کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف، برای عبور از این شرایط همکاری کنند. بر اساس این اطلاعیه، ورودی سدهای تهران نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب ایران نیز به‌تازگی اعلام کرد که در حال حاضر فقط ۳۹ درصد مخازن سدهای ایران پر است. به گفته فیروز قاسم‌زاده، ظرفیت ذخیره آب در سدهای ایران ۵۰ میلیارد مترمکعب است اما هم‌اکنون حجم آب ذخیره‌شده در سدها ۱۹ میلیارد مترمکعب است که از این میزان آب فقط ۹.۵ میلیارد مترمکعب قابل‌استفاده است و  تنها برای مصرف پاییز کفاف می‌دهد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی ایران، که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، کم‌بارشی را عامل اصلی بحران کمبود آب دانست؛ اما هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک ایران، به مدیریت ناکارامد در این حوزه اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر، مدیریت منابع فقط به بستن رودخانه‌ها و جمع کردن آب محدود شده است. در حالی‌ که در همین سدسازی‌ها، بی‌توجهی به حوزه‌های بالادستی و خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها ورود خاک به مخزن سدها و غیرقابل استفاده شدن آن‌ها را سبب شده است. به‌‌طوری‌ که ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک به مخازن سدهای ما وارد شده است.»

جزی با انتقاد از «ایرادهای مدیریتی و نظارتی»، افزود: «در سال‌های پربارش، به‌دلیل سیل و فقدان ذخیره آب ضرر می‌بینیم و در سال‌های کم‌بارش، به‌دلیل خشکسالی به مشکل دچار می‌شویم.»