بازداشت حدود ۱۵۰۰ مهاجر غیرقانونی در منطقه مرزی ترکیه با ایران

بنابر اعلام مقام‌های ترکیه اغلب این مهاجران شهروندان افغانستان بوده‌اند

تصویر آرشیوی از مهاجرانی که از طریق مرز ایران خود را به استان وان ترکیه رسانده‌اند (اوت ۲۰۲۰)- BULENT KILIC / AFP

همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در کشور افغانستان، ترکیه در عملیاتی ۹روزه علیه قاچاق‌بران انسان در مرز ایران، بیش از ۱۴۵۰ مهاجر غیرقانونی را بازداشت و اعلام کرده است که اغلب آن‌ها شهروندان افغانستان بوده‌اند. 

در هفته‌های اخیر با افزایش تنش و درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان درپی خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو از آن کشور، نگرانی‌ها درمورد موج جدید احتمالی مهاجران افغان که از طریق ایران خود را به ترکیه می‌رسانند، افزایش یافته است. در روزهای گذشته، خبرهای پراکنده متعددی از بازداشت پناهندگان غیرقانونی افغان در کشور ترکیه منتشر شده است.    

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه، ۲۸ تیرماه، مقام‌های محلی استان وان در شرق ترکیه، از عملیات بزرگ نیروهای امنیتی در منطقه مرزی با ایران، علیه قاچاق‌بران انسان خبر دادند.

براساس بیانیه دفتر استانداری وان، در عملیاتی که از روز دهم ژوئیه (۱۹ تیرماه) آغاز شده است، نیروهای امنیتی بیش از ۱۴۵۰ مهاجر غیرقانونی را در ساختمان‌های متروکه اطراف کوه اِرِک در نزدیکی شهر وان، بازداشت کرده‌اند. 

بنابر این بیانیه، در عملیات روزهای اخیر، ۱۱ ساختمان شبیه به «سربازخانه» که برای نگهداری مهاجران استفاده می‌شد، تخریب و ۱۱ نفر از کسانی که عملیات قاچاق غیرقانونی از مرز ایران به این‌سو را ترتیب داده بودند، بازداشت شده‌اند که شش‌ نفر از آن‌ها با حکم دادگاه همچنان در زندان به‌سر می‌برند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنابر اعلام وزارت کشور ترکیه، تعداد مهاجران غیرقانونی بازداشت‌شده ۱۴۵۶ نفر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استانداری وان همچنین اعلام کرده است که در عملیات‌های پیشین پلیس و ماموران مرزی که با به‌کارگیری پهپادها در این استان انجام شده است، در سال جاری تاکنون ۲۷هزار و ۲۳۰ مهاجر غیرقانونی حین عبور از مرز ایران بازداشت شده‌اند.

عبور غیرقانونی از مرز ترکیه و ایران همواره یکی از مسیرهای مورد استفاده قاچاق‌بران انسان بوده و اغلب مهاجران غیرقانونی افغان، ایرانی و پاکستانی را از این طریق وارد ترکیه می‌کنند تا بعدتر به‌سمت شهرهای غربی آن کشور، مانند استانبول و آنکارا بروند. این مهاجران معمولا امیدوارند پیش از رفتن به اروپا از طریق ترکیه، با کار در بازار سیاه آن کشور، کمی پول جمع کنند.  

کشور ترکیه که میزبان حدود چهار میلیون پناهنده است، در حال حاضر برای مقابله با مهاجران غیرقانونی، اقدام‌های امنیتی جدیدی را در مرزهای شرقی خود در پیش گرفته است.

بنابر گزارش‌ها افغان‌ها، بعد از مهاجران سوری، دومین گروه بزرگ پناهندگان در ترکیه‌اند. 

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان تخمین زده است که از ماه ژانویه تاکنون، ۲۷۰هزار نفر در داخل کشور افغانستان آواره شده‌اند.