تهدید ترکیه علیه «یگان‌های مدافع خلق»

تنش‌ها در شمال سوریه و مناطق مرزی ترکیه بالا گرفته است

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه-ADEM ALTAN / AFP

حمله‌های «یگان‌های مدافع خلق»، نیروهای متشکل از کردهای چپ‌گرای سوریه، به خاک ترکیه، باعث اعلام واکنش قاطع آنکارا شده است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش این حمله‌ها گفت که ترکیه «کاری که برای امنیتش لازم باشد انجام می‌دهد.»

روز دوشنبه، منطقه کارکامش در استان غازی‌عنتب جنوب ترکیه، در نزدیکی مرز سوریه، مورد حمله‌ای قرار گرفت که به نظر می‌آید از آن بخشی از خاک سوریه انجام شده که در اختیار «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که «یگان‌های مدافع خلق» بخشی از آن است.

یک روز پیش از حمله دوشنبه و تهدیدهای چاووش‌اوغلو، حمله دیگری از خاک سوریه منجر به تهدیدهای رئیس دولت ترکیه شده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پس از حمله‌ای که در آن دو نیروی پلیس ترکیه در خاک سوریه کشته شدند، گفت که صبر آنکارا لبریز شده است و دست به نابودی منشأ حمله‌ها در شمال سوریه خواهد زد. وزارت کشور ترکیه نیز روز یکشنبه گفت که در حمله «یگان‌های مدافع خلق» در شهر اعزاز در شمال سوریه، دو نفر از نیروهای پلیس ترکیه کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته این وزارتخانه، نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» و «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان که در میان کردهای ترکیه فعال است) با موشکی هدایت‌شده به یک نفربر زرهی در منطقه‌ای که ترکیه تحت عنوان «عملیات سپر فرات» در آن فعالیت می‌کند، حمله کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه حمله روز دوشنبه از سوریه به ترکیه را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا متحد نظامی «یگان‌های مدافع خلق» در منطقه شمال‌شرقی سوریه است؛ جایی که این یگان‌ها به عنوان بخشی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» اداره امور را در دست دارند. مقام‌های ترکیه مدت‌هاست که آمریکا را زیر فشار گذاشته‌اند که بین همکاری با موتلفش در پیمان ناتو، یعنی ترکیه، و «نیروهای دموکراتیک سوریه» که آنکارا متصل به «پ‌ک‌ک» و سازمانی تروریستی می‌داند، یکی را انتخاب کند. آمریکا «پ‌ک‌ک» را تروریستی می‌داند، اما گروه‌های هم‌پیمان با آن در میان کردهای سوریه را نه.

چاووش‌اوغلو در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که آمریکا و روسیه وعده داده بودند که «یگان‌های مدافع خلق» از نزدیکی مرز سوریه و ترکیه فاصله می‌گیرند، اما به این وعده عمل نشده است. او گفت: «هر دو کشور [آمریکا و روسیه] گفته بودند که این تروریست‌ها ۳۰ کیلومتر از مرز فاصله می‌گیرند. به این وعده‌ها عمل نشده است. هم آمریکا و هم روسیه مسئول حمله‌های اخیرند، چون وعده‌هایشان را عملی نکردند و این تروریست‌ها هنوز اینجا هستند.»

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «ما باید خودمان این قضیه را حل کنیم. ما این منطقه را از تروریست‌ها پاک می‌کنیم. ما هر کاری که لازم باشد برای امنیت خود‌مان می‌کنیم.»

سفارت آمریکا روز سه‌شنبه به خانواده‌های نیروهای کشته‌شده پلیس تسلیت گفت و حمله‌ها را محکوم کرد. اما چاووش‌اوغلو می‌گوید که پیام آمریکا‌ «صادقانه» نیست، چون این آمریکاست که نیروهای کرد سوری را تجهیز می‌کند و تعلیم می‌دهد. او خطاب به واشنگتن گفت: «شما به آن‌ها سلاح می‌دهید و بعد حرف‌های صرفا نمایشی می‌زنید. عدم صداقت شما واضح است.»

در پی بالا گرفتن تنش‌ها، واهمه‌ها در مورد احتمال حمله تازه ترکیه به نیروهای کرد در خاک سوریه نیز بالا گرفته است. چنین حمله‌ای می‌تواند روابط کنونی پرتنش میان آمریکا و ترکیه را نیز دچار مشکلات بیشتری کند. از حرف‌های اردوغان این گونه برمی‌آید که ترکیه قصد دارد احتمالا دست به حمله در منطقه تل‌رفعت بزند؛ منطقه‌ای در شمال استان حلب که در اختیار نیروهای کرد چپ‌گراست و سال‌هاست که به نوعی حد فاصل بین نیروهای ترکیه و دولت سوریه بوده است.

از سوی دیگر، در حالی که بسیاری از کشورهای عرب، از جمله مصر و اردن، دست به اقدام‌هایی زده‌اند که خبر از حرکت به سوی عادی‌سازی مجدد روابط آن‌ها با دولت بشار اسد در سوریه می‌دهد، این سوال برای ترکیه نیز مطرح شده است. وزیران امور خارجه مصر و سوریه اخیرا برای اولین بار در ده سال گذشته با یکدیگر دیدار کردند و ملک عبدالله، پادشاه اردن، نیز برای اولین بار در دهه گذشته با اسد تلفنی صحبت کرد.