ضرورت دوز سوم برای بالای ۶۰ ساله‌های واکسینه شده با سینوفارم

بخش عمده‌ای از جمعیت ایران با واکسن سینوفارم واکسینه شده‌ است

رهبر جمهوری اسلامی ورود واکسن‌های تولید آمریکا و بریتانیا به ایران را ممنوع کرد-عکس از خبرگزاری صدا و سیما

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای به همه افراد بالای ۶۰ سال که با واکسن‌های چینی «سینووک» و «سینوفارم» واکسینه شده‌اند توصیه کرد دوز سوم را دریافت کنند.

گروه مشاوره استراتژیک و کارشناسان ایمن‌سازی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که برای این دسته از افراد باید دوز سوم واکسن تزریق شود و استفاده از واکسن‌های دیگر بر اساس منابع موجود قابل بررسی است.

بخش عمده‌ای از واکسن‌های تزریق شده در ایران برای ایمن‌سازی جمعیت در برابر کرونا را واکسن‌های تولید چین و به ویژه سینوفارم تشکیل می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند میزان پادتن‌های موجود در همه واکسن‌ها پس از بازه زمانی چند ماهه کاهش می‌یابد اما افت سطح ایمنی در مورد واکسن‌‌های تولید چین و افراد بالای ۶۰ سال بیشتر است. بسیاری از کشورهای جهان و منطقه تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دی‌ماه ۱۳۹۹، زمانی که اغلب کشورهای جهان به سرعت در حال واکسیناسیون جمعیت خود علیه کرونا بودند، واردات واکسن «آمریکایی و انگلیسی» به ایران را ممنوع کرد.

از آن پس واکسن‌های تولید چین از جمله سینوفارم یا واکسن اسپوتنیک روسیه و در موراد محدود‌تر واکسن آسترازنیکا به کشور وارد و تزریق شد. 

همچنان باوجود اینکه اعلام شده واردات واکسن فایزر که یکی از موثرترین واکسن‌ها در مقابله با کرونا به‌شمار می‌رود، بلامانع است، چشم‌انداز واردات این واکسن به ایران روشن نیست.

برخی مقامات اعلام کردند که منابع محدود فایزر برای کادر درمان و زنان باردار استفاده می‌شود. اما بعدا این اظهارات تکذیب شد و بار دیگر تمرکز بر واکسن‌های تولید داخل گذاشته شد.

واکسن‌هایی تولید نهادهای زیرمجموعه بیت‌ رهبری که هیچ یک از آنها از سازمان بهداشت جهانی مجوز نگرفته‌اند.

در حال حاضر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد جمعیت ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند. این در حالی است که برای ایمن‌سازی کامل جمعیت باید این رقم به ۸۰ درصد برسد.

آمار وزارت بهداشت که درباره آن تردیدهای زیادی مطرح است، نشان می‌دهد که تا کنون پنج میلیون و ۷۲۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و ۱۲۳ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. نرخ متوسط مرگ بر اثر کرونا نیز در هفته اخیر ۲۱۷ نفر بوده است. در حال حاضر کارشناسان از وقوع موج ششم بیماری در ایران سخن می‌گویند.

این در حالی است که ترکیه در همسایگی ایران با جمعیت مشابه با انجام واکسیناسیون به موقع با واکسن‌های مرغوب از بحران کرونا عبور کرده است.