«آمریکا به دنبال توسعه پیمان ابراهیم است»

تشکیل کارگروه سه‌جانبه آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل

امضاء پیمان ابراهیم در کاخ سفید-REUTERS/TOM BRENNER

یک مقام عالی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن به دنبال توسعه توافق‌های عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل است که با عنوان «پیمان ابراهیم» شناخته می‌شود. او ابراز امیدواری کرد که این بهبود روابط به پیشرفت در حل مساله فلسطین منجر شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و همتیان او از امارات متحده عربی و اسرائیل روز چهارشنبه جلسه مشترکی برگزار می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بلینکن نخست با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل و سپس شیخ عبدالله‌ بن زاید دیدار می‌کند. او پس از این ملاقات‌ها میزبان نشست سه‌جانبه‌ای خواهد بود که نخستین نمونه از این نشست‌ها در دولت بایدن به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز گزارش داده که این سه کشور کارگروه‌های جدیدی با هدف توسعه روابط اسرائیل و کشورهای عربی برقرار خواهند کرد. این کارگروه بر همزیستی مذاهب و دیگر موضوعات شامل مساله آب و انرژی متمرکز خواهد بود.

به گفته یک مقام آمریکایی، این کارگروه‌ها به اهمیت شرکای آمریکا در منطقه و یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلات قدیمی توجه دارند.

رویترز به نقل از منبع خود در وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده که آمریکا از همکاری اسرائیل با همه کشورهای منطقه استقبال می‌کند و امیدوار است از این اهرم بتواند در حل مساله فلسطین و اسرائیل استفاده کند.

بیش از یک سال از امضاء پیمان ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی می‌گذرد. در حال حاضر روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به طور ملموسی توسعه یافته و سفارتخانه‌ها افتتاح شده است. بحرین هم از الگوی عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل پیروزی کرده است.  سودان و مراکش هم در همین راستا گام برداشتند.

تحلیلگران بر این باورند که پیمان ابراهیم و حمایت از آن از معدود زمینه‌هایی است که دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر آن اتفاق نظر دارند. دولت بایدن تا کنون اغلب برنامه‌ها یا دستاوردهای دولت دونالد ترامپ را تضعیف یا متوقف کرده است. اما از پیمان ابراهیم که نتیجه تلاش‌های دولت ترامپ و جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ بود، حمایت کرده است.

یک مقام آمریکایی با اشاره به امیدواری دولت بایدن به استفاده از پیمان ابراهیم برای حل مساله فلسطین گفت: «دولت بایدن به طور روشن به راه‌حل دو کشوری متعهد است و می‌کوشد تا جایی که می‌تواند به بهترین نحو در این مسیر پیش برود.»