مترجمی که جان بایدن را نجات داده بود از افغانستان خارج شد

خلیلی از زمان تسخیر کابل به دست طالبان در ماه اوت درصدد ترک افغانستان به همراه همسر و پنج فرزندش بود

یک مترجم افغان که به جو بایدن، رئيس جمهور ایالات متحده کمک کرده بود از کمینی احتمالی در سال ۲۰۰۸ جان سالم به در برد توانست با کمک آمریکا همراه خانواده خود از افغانستان زیر حکومت طالبان خارج شود.

امان خلیلی، کارمند افغان دولت ایالات متحده عضوی از گروهی بود که آقای بایدن که آن زمان سناتور بود و دو نماینده دیگر کنگره آمریکا را بعد از فرود اجباری بالگرد آنها به خاطر طوفان روی کوهی پوشیده از برف‌ که در معرض کمین بود، به مکانی امن بازگرداندند.

چاک هگل و جان کری، سناتورهای ایالات متحده نیز دیگر افرادی بودند که آقای خلیلی نجاتشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش‌ خبرگزاریها، آقای خلیلی از زمان تصرف کابل به دست طالبان در ماه اوت درصدد ترک افغانستان به همراه همسر و پنج فرزندش بود.

بعد از خروج ایالات متحده از افغانستان در تابستان، هزاران تن از کارمندان سابق دولت آمریکا، از جمله خبرنگاران و مترجمان، در کشور رها شدند که آنها را در معرض حملات طالبان قرار داد.

آقای خلیلی برای گرفتن ویزای ویژه مهاجرت ایالات متحده و ترک افغانستان تلاش زیادی کرد.

ویزای ویژه مهاجرت برای کمک به مهاجران افغان و عراقی در نظر گرفته شده است که طی جنگ در آن کشورها به ایالات متحده کمک کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، هنوز روشن نیست که خلیلی با این ویزای افغانستان را ترک کرده  یا نه.

نماینده‌ای از وزارت امور خارجه ایالات متحده در گفتگو با بی‌بی‌سی تایید کرد خلیلی و خانواده‌اش «به سلامت از افغانستان خارج شدند و بعد، سفرشان  به مقصد پاکستان آغاز شد.»

او افزود: «این کار با مشارکت و پشتیبانی پیگیر و  سطح بالای دولت ایالات متحده انجام شد. ما قدردان بسیاری از کسان دیگری هستیم که از او پشتیبانی کردند.»

هیومن فرست کوالیشن، سازمانی که به بیش از ۲۰۰ افغان کمک کرده است از حکومت طالبان فرار کنند، نیز تایید کرد آقای خلیلی توانسته است از کشور بگریزد و از دولت آقای بایدن برای کمک به این سازمان تشکر کرد.

خلیلی پیشتر گفته بود امیدوار است بایدن به او کمک کند، و افزوده بود که به او «اعتماد» دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان