درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا

آنکارا پس از ناکامی در خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده، به‌دنبال نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود است

یک جت جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی ترکیه- OZAN KOSE / AFP

بنابر گزارش‌ها، پس از ناکامی ترکیه در خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده، آنکارا برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود، خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین شده است.  

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۶ مهرماه، به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آنکارا به‌منظور نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود، از ایالات متحده درخواست کرده است تا با فروش ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ شرکت لاکهید مارتین و نزدیک به ۸۰ بسته تجهیزات برای به‌روزرسانی هواپیماهای نظامی فعلی آن کشور، موافقت کند.

براساس این گزارش، تقاضای ترکیه برای این معامله‌ چندمیلیارد دلاری هنوز در حال گذراندن مراحل تایید «فروش نظامی خارجی» است و برای پذیرفته شدن، باید به تایید وزارت خارجه و کنگره آمریکا برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز درمورد این تقاضای ترکیه، گفت روال بر این است که وزارت‌خانه تا پیش از اطلاع‌رسانی رسمی به کنگره، درمورد قراردادها یا توافق‌های نظامی پیشنهادی اظهارنظری نمی‌کند. 

آنکارا پیش از این خواستار خرید یک‌صد فروند جنگنده اف-۳۵ ساخت لاکهید مارتین شده بود، اما وزارت دفاع آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌طور رسمی اعلام کرد که به‌علت خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه، ترکیه را از پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف - ۳۵ کنار گذاشته و درنتیجه قرارداد فسخ شده است.

همکاری و رابطه میان آمریکا و ترکیه، دو عضو پیمان ناتو، با وجود چند دهه سابقه، در پنج سال اخیر دستخوش تنش‌های بی‌سابقه‌ای شده است. به نوشته رویترز، ازجمله دلایل این تنش‌ها می‌توان به اختلاف‌های دو کشور در رابطه با جنگ سوریه، روابط نزدیک آنکارا با مسکو، جاه‌طلبی‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه، اعلام جرم آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه و نقض حقوق‌بشر و آزادی‌ها در ترکیه اشاره کرد. 

بنابر این گزارش، به‌ویژه به‌علت خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسیه و سابقه نقض حقوق بشر در ترکیه، کنگره آمریکا در سال‌های اخیر دیدگاه چندان مثبتی به آن کشور نداشته است و این درخواست خرید نظامی را ممکن است به سختی تایید کند. 

خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه علاوه‌بر لغو قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵، تحریم‌هایی را نیز برای ترکیه به‌دنبال داشته است. ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۰ اداره صنایع دفاع ترکیه و رئیس آن، اسماعیل دمیر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

از آن زمان آمریکا بارها به ترکیه درباره خرید تسلیحات نظامی بیشتر از روسیه هشدار داده است، اما  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در هفته‌های گذشته از تصمیم آن کشور برای خرید سری دوم سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه خبر داد. این موضوع در ادامه تنش‌های سال‌های اخیر، می‌تواند به عمیق‌تر شدن اختلاف‌های واشنگتن و آنکارا منجر شود. 

بیشتر از جهان