رئیس جمهور سابق آرژانتین از پرونده عملیات تروریستی مرتبط با ایران تبرئه شد

در پی انفجار آمیا، دادگاه آرژانتین ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این انفجار معرفی کردند

دولت و دادگاه‌های آرژانتین، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول انفجار آمیا می‌دانند - JUAN MABROMATA / AFP

دادگاهی در آرژانتین روز پنجشنبه، کریستینا فرناندز دو کرشنر، رئیس جمهور سابق این کشور را از اتهام سرپوش گذاشتن بر نقش ایران در بمب‌گذاری در مرکز یهودیان که در آن ۸۵ نفر کشته شدند، تبرئه کرد.

به نوشته جروزالم پست، قاضی در این پرونده قضایی به تلاش دولت فرناندز برای امضای تفاهم‌نامه با ایران برای تحقیق در مورد عاملان انفجار آمیا اشاره کرد و آن را سندی بر تلاش فرناندز برای حل پرونده دانست.

در کیفرخواست آمده بود که فرناندز با امضای این تفاهم‌نامه در تلاش بوده تا مقامات ایرانی که تحت تعقیب بین‌المللی بودند را در ازای دریافت امتیازات تجاری، تبرئه کند. 

به دلیل اینکه ثابت نشده بود که این تفاهم‌نامه بر روند پرونده سرپوش گذاشته یا امتیازاتی مبادله شده است، قاضی پرونده هم این اتهام را رد کرد.

کریستینا فرناندز بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به‌عنوان رئیس جمهور آرژانتین فعالیت می‌کرد و اکنون هم معاون رئیس‌جمهور است.

در ژانویه ۲۰۱۵ ، آلبرتو نیسمان، دادستان عمومی آرژانتین، در خانه خود در بوینس‌آیرس بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد. کشف جسد ساعاتی پیش از آن انجام گرفت که نیسمان قصد داشت اطلاعاتی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی در حمله تروریستی مرگبار در خاک آرژانتین را افشا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی کریستینا فرناندز دو کرچنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین را، به سرپوش گذاشتن بر نقش تهران برای حفظ روابط بین کشورها متهم کرده بود. دادستان عمومی پیش‌تر گفته بود که این حمله احتمالاً مربوط به تصمیم متوقف کردن همکاری آرژانتین با برنامه هسته‌ای ایران بوده است. شرایط مرگ نیسمان هیچ‌گاه تشریح نشده است.
پرونده خانم فرناندز نیز از همان زمان باز شد.

روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ برابر با ۲۷ تیر ۱۳۷۳، بر اثر انفجار یک بمب در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین، ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از سیصد نفر نیز زخمی شدند. این انفجار بزرگترین عملیات تروریستی در تاریخ معاصر آمریکای لاتین شناخته می‌شود.

در پی این ماجرا، دولت آرژانتین و دادگاه‌های این کشور پس از تحقیقات فراوان، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این انفجار خواندند و دادستانی آرژانتین درخواست دستگیری چندین نفر از سران حکومت ایران و مسئولان این کشور را به همراه دو نفر از اعضای حزب الله لبنان صادر کرد. در این فهرست نام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، علی فلاحیان، محسن رضایی، احمد وحیدی، عماد مغنیه، محسن ربانی و احمدرضا اصغری به چشم می‌خورد. اینترپل نیز به‌تبع این درخواست، حکم جلب بین‌المللی آنها را صادر کرد.

بیشتر از جهان