شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشگر ویژه افغانستان تعیین می‌کند

چین، روسیه و پاکستان با تعیین گزارشگر وِیژه افغانستان از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفت کردند

میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل- MARTIAL TREZZINI / POOL / AFP

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه موافقت کرد که گزارشگر ویژه‌ای در امور افغانستان منصوب کند تا نقض حقوق بشر در آن کشور از سوی طالبان و طرف‌های دیگر را بررسی کند.

به گزارش رویترز، قطعنامه انتخاب گزارشگر ویژه افغانستان را اتحادیه اروپا ارائه کرده‌ بود.

در رای‌گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۲۸ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند، چین،‌ روسیه، پاکستان، ونزوئلا و اریتره به آن رای منفی دادند،‌ و ۱۴ کشور هم رای ممتنع.

بر اساس این قطعنامه قرار است گزارشگر ویژه افغانستان کار خود را از ماه مارس (اسفند-فروردین) شروع کند و در تجزیه‌ و تحلیل حقوقی،‌ امور مربوط به کشف جرم،‌ و حقوق زنان،‌ از پشتیبانی سازمان ملل برخوردار باشد.

میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل پیش‌تر به شورای حقوق بشر ماموریت داده‌ بود وضعیت افغانستان را تا ماه مارس زیر نظر داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم باشله روز دوم شهریور گفت از دریافت گزارش‌های معتبری درباره نقض جدی حقوق بشر در افغانستان توسط گروه طالبان دریافت کرده است، از جمله اعدام بدون تشریفات قانونی غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان تسلیم شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل باشله که در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی می‌کرد به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما از شورا خواست سازوکاری را برای نظارت مستقیم فعالیت‌های گروه طالبان ایجاد کند.

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند با قدرت‌گرفتن گروه اسلامگرای طالبان در افغانستان جست‌وجوی خانه به خانه و ضبط و غصب اموال مردم ادامه دارد و بسیاری از شهروندان افغانستانی کماکان مخفی شده‌اند.

روز پنجم مهرماه هم شماری از گروه‌های مدافع حقوق بشر و همچنین برخی از اعضای دولت پیشین افغانستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کردند درباره قتل‌های هدفمند در افغانستان، سختگیری‌های طالبان با زنان افغان و وضع محدودیت‌ بر آزادی بیان در این کشور تحقیق کند.