«ایران از سفرهای مدیرکل آژانس در چارچوب مقررات، استقبال می‌کند»

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف: از تشکیل «دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام» در افغانستان حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران که به روسیه سفر کرده است، روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای روس خود در مسکو، گفت که تهران از سفرهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در چارچوب مقررات» استقبال می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبری مشترک که پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برگزار شد، ضمن تشریح مسائل مورد گفت‌وگو، به تاکید همتای روس خود بر همکاری بین تهران و آژانس اشاره کرد.

وی گفت: «آقای لاوروف تاکید دارند که آقای (رافائل) گروسی سفرهای بیشتری به ایران داشته باشند. هر زمان که آقای گروسی برای پیگیری مسائل فنی خودش در چارچوب مقررات موجود تصمیم به سفر به ایران داشته باشند، ما از آن استقبال می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، در چند گام از تعهدهای خود تحت آن توافق فاصله گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و توقف بازرسی‌های فراپادمانی از تاسیسات هسته‌ای ایران بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، که اواخر سال گذشته برای ادامه نظارت‌های آژانس در ایران به تهران سفر کرده بود، موفق شد به توافق فنی موقت سه‌ ماهه‌ای با تهران دست یابد، تا نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین مشخص شود.

شش دور مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در برجام در وین انجام شد، اما در خرداد ماه، به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و تشکیل دولت جدید، این گفت‌وگوها متوقف شد.

هنوز تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات مشخص نیست و دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید که در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت حسن روحانی در وین است و به محض آن‌که این بررسی تمام شود، مذاکرات «زود» از سر گرفته خواهد شد.

سرگئی لاوروف در نشست خبری امروز در مسکو تاکید کرد که برجام باید بدون هرگونه موضوع اضافی اجرا شود.

افغانستان و قفقاز

تحولات منطقه‌ای، به‌ویژه رخدادهای افغانستان و تنش اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان، از دیگر مسائل عمده مورد گفت‌وگو میان وزیران امور خارجه ایران و مسکو بود که به گفته امیرعبداللهیان، دو طرف گفت‌وگوهای رو به جلویی داشتند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «در موضوع افغانستان ما با صدایی بلند از تشکیل "دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام" در افغانستان حمایت می‌کنیم. نگران رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستیم، در عین حال تسهیل ارسال کمک های انسان‌دوستانه به افغانستان از موضوع‌های مورد توجه ماست.»

وی اضافه کرد: «ما فُرمتی را در ایران دنبال می‌کنیم که امیدواریم در آینده نزدیک، برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه را در تهران داشته باشیم. همچنین، همکارم در روسیه درصدد برگزاری فُرمت مسکو برای کمک به حل سیاسی مسئله افغانستان است، که ما برای مشارکت خودمان در این فرمت، با نگاه مثبت به بررسی ادامه خواهیم داد.»

حسین امیرعبداللهیان در مورد تنش اخیر میان تهران و باکو گفت: «در مورد قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم که این نگرانی‌ها را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقد هستیم که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد.»

وی تاکید کرد: «تحت هیچ شرایطی ما تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی جدی در مورد حضور تروریست‌ها و حضور صهیونیست‌ها در این منطقه داریم.»

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد و از این کشور با عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کند.