شرط حضور در مراکز آموزشی، هفته‌ای دو بار آزمایش کرونا 

علیرضا ناجی: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به طمانینه بیشتر نیاز داشت

در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه، ۱۴ مهر، بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید در ایران شناسایی شدند و بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، ۲۱۶ نفر جان خود را از دست دادند. در این مدت، حدود دو هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و در حال حاضر نزدیک به شش هزار نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. همچنین ۱۶ شهر ایران در وضعیت قرمز و ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

آمار منتشر شده از واکسیناسیون عمومی نیز نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با تزریق دو دوز واکسن کرونا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند که کمتر از یک‌سوم جمعیت هدف ایران است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، پیش‌تر گفته بود که برای واکسینه کردن جامعه هدف ایران، بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است. 

آماری که از واکسیناسیون، میزان ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که خطر ویروس کرونا در ایران همچنان جدی است. با این‌ حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارند با لغو محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری، فعالیت‌های عادی را آغاز کنند و بر بازگشایی حضوری مراکز آموزشی پافشاری می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که هنوز درصد زیادی از مردم واکسن نزده‌اند و برخی از شهروندان نیز به جریان‌های ضد واکسن پیوسته‌اند و قصد تزریق واکسن ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تبلیغ علیه واکسن را «عملی شیادانه» خواند و گفت: «باید با آن‌ها به عنوان کسانی که سلامت جامعه را به هم می‌زنند و یک اصل علمی را زیر سوال می‌برند، برخورد قاطع و جدی صورت بگیرد.»

در بسیاری از کشورها، افرادی که واکسن نمی‌زنند، برای استفاده از خدمات عمومی محدودیت دارند و به آن‌ها برای حضور در مکان‌های عمومی اجازه داده نمی‌شود اما در جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با جریان‌های ضد واکسن اراده‌ای وجود ندارد. پس از اینکه گفته شد حضور دانشجویان و کارمندانی که واکسن نزده‌اند، در مراکز آموزشی و اداره‌ها ممنوع است، مقام‌های دولتی به این موضوع واکنش نشان دادند؛ محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، خبر ممانعت از ورود و غیبت کارمندانی که واکسن نزده‌اند را تکذیب کرد و گفت: « بر اساس مصوبات ستاد ملی، کارمندان و کارکنان دولت موظف‌اند که پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند.» 

پس از او محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز به خبرگزاری صداوسیما گفت که سیاست ما «تشویق» است و «تنبیه» نیست. به گفته او، دانشجویانی که واکسن نزده‌اند، به‌شرط اینکه هفته‌ای دو بار «آزمایش کرونا» بدهند امکان حضور در کلاس‌های درس را دارند. به گفته گویا، تزریق دو دوز واکسن کرونا و در غیر این صورت، هفته‌ای دو بار آزمایش، شرط حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در مدارس و دانشگاه‌ها است. 

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان آموزش و جامعه پزشکی، هشدار داده‌اند بازگشایی زودهنگام مراکز آموزشی خطر شیوع دوباره بیماری و آغاز موج ششم همه‌گیری را به همراه دارد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم در بیانیه روز سه‌شنبه، ۱۳ مهر، خود به مناسبت روز جهانی معلم، بازگشایی مدارس را به «مسلخ» بردن کودکان خوانده بود. 

علیرضا ناجی نیز بازگشایی مدارس در شرایط فعلی را نیازمند «طمانینه بیشتر» دانسته و گفته است: «واکسیناسیون محصلان و دانشجویان بسیار مهم است. این مسئله یک گزاره و واقعیت علمی است که ۹۰ درصد مبتلایان و فوتی‌ها افراد واکسینه‌نشده‌اند.» 

او با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان باید در سطح گسترده انجام شود، گفت که معیار ۷۰ درصدی واکسیناسیون دیگر صدق نمی‌کند بلکه باید بیشتر جامعه را واکسینه کنیم و این عدد به بالای ۸۰ درصد برسد. به گفته این پزشک، هرقدر به بیش از ۸۰ درصد نزدیک شویم، می‌توانیم با خیال راحت‌تر بازگشایی‌ها در سطح جامعه را انجام دهیم.»