کمبود تراشه؛ تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بیش از حد متضرر می‌شوند

پیش‌بینی می‌شود کمبود تراشه ضربه‌ای شدیدتر از آنچه تصور می‌شد به بازار بزند

کسب‌و‌کارها فقط ۸۰ درصد از سفارش‌های خریدشان را دریافت کرده‌اند و وضعیت احتمالا بدتر هم خواهد شد‌ـ Pexels

بر اساس پژوهشی جدید، پیش‌بینی می‌شود کمبود تراشه، که مانعی بزرگ برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و سایر فناوری‌ها بوده است، ضربه‌ای شدیدتر از آنچه تصور می‌شد به بازار بزند.

بنا بر اعلام موسسه پژوهشی کانترپوینت، پیش‌بینی‌ می‌شود ارسال گوشی‌های هوشمند در سال آینده، در مقایسه با پیش‌بینی‌های اولیه که حاکی از افزایش ۹ درصدی بود، فقط ۶ درصد افزایش پیدا کند.

چنین تصور می‌شد که این صنعت پس از آثار همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به حالت سابق برگردد، و فروشندگان هم سفارش‌های بزرگی برای اواخر سال می‌دهند.

با وجود این، گزارش شده است که این کسب‌و‌کارها فقط ۸۰ درصد از سفارش‌های خریدشان را دریافت کرده‌اند و وضعیت احتمالا بدتر هم خواهد شد.

بسیاری از تولیدکنندگان سعی کردند با احتکار برخی قطعات مانند پردازشگران نرم‌افزاری و حسگرهای (سنسورهای) دوربین، در برابر این طوفان مقاومت کنند، اما قطعات جدید هم آن‌طور که درخواست شده بود، نمی‌رسد و انبارهای بسیاری از شرکت‌ها در حال خالی شدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام کانگ، مدیر پژوهشی موسسه کانترپوینت، گفت: «به نظر می‌رسد کمبود نیم‌رسانا بر تمام شرکت‌های فعال در این عرصه اثر گذاشته است. سامسونگ، اوپو، و شیائومی همگی تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته‌اند و ما سطح پیش‌بینی‌های خود را پایین آورده‌ایم. اما به نظر می‌رسد که اپل مقاوم‌ترین شرکت باشد و کمتر از همه تحت تاثیر وضعیت کمبود پردازشگران نرم‌افزاری قرار گرفته باشد.»

در مورد پردازشگران نرم‌افزاری، که یکی از اجزای کلیدی در گوشی‌های هوشمندند، میزان پایین تولید به کمبود منجر شد، که تاثیری دومینووار بر شرکت‌هایی نظیر کوالکوم و مِدیاتک داشت که به کارخانه‌های تراشه‌سازی متکی‌اند، تا آن‌ها هم تراشه‌های ساخته‌شده را به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند عرضه کنند.

فقط تولید گوشی‌های هوشمند نیست که تحت تاثیر قرار گرفته‌ است. به گفته فیل اسپنسر، رئیس واحد اکس‌باکس مایکروسافت، در سال ۲۰۲۲ دشوار بتوان اکس‌باکس سری اکس یا رقیب آن، پلی‌استیشن ۵، را خرید.

آقای اسپنسر گفت: «به نظرم احتمالا خیلی تک‌بعدی خواهد بود اگر فقط درباره مشکل تراشه‌ صحبت کنیم. وقتی به قطعات مورد نیاز ساخت کنسول بازی فکر می‌کنم، و بعد به بازار نگاهی می‌اندازم که ببینم تقاضا در چه وضعی است، تنگناهای متعددی در این روند می‌بینم.»

اسپنسر تنها مدیری نیست که ابراز نگرانی کرده است. مدیرعامل‌های شرکت‌های اینتل و نیم‌رساناسازی تایوان (TSMC) هم می‌گویند این کمبود ممکن است تا دو سال دیگر ادامه یابد.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، می‌گوید که همه‌گیری کرونا به «چرخه رشد انفجاری نیم‌رساناها» منجر شده است. «گرچه این صنعت گام‌هایی برای رفع محدودیت‌های کوتاه‌مدت برداشته، این وضع همچنان ممکن است تا دو سال دیگر طول بکشد تا این صنعت مشکل کمبود ظرفیت، مواد خام، و تامین قطعات را رفع کند.»

از آن‌جا که هم‌اکنون نیز ۱۲درصد تراشه‌های دنیا در آمریکا تولید می‌شود، این کشور بنا دارد عرضه داخلی را افزایش دهد و برای این کار از شرکت نیم‌رساناسازی تایوان خواسته است یک کارخانه ساخت تراشه ۱۲میلیارد دلاری تاسیس کند، اما احداث و تکمیل چنین تاسیساتی ممکن است چند سال طول بکشد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی