کمبود تراشه در جهان زیر سر رئیس زندانی سامسونگ است؟

جهان در حال حاضر با کمبود قطعات نیم‌رسانا مواجه است و تراشه‌سازان نیز در دوران همه‌گیری، سفارش‌های خود را کاهش دادند

سران جامعه کسب‌وکار کره جنوبی خواستار آزادی «جی یه لی»، رئیس زندانی شرکت سامسونگ الکترونیک شده‌اند - Scott Olson/AFP

سران جامعه کسب‌وکار کره جنوبی از مون جائه-این، رئیس‌جمهور این کشور، درخواست کرده‌اند «جی یه لی»، رئیس زندانی شرکت سامسونگ الکترونیک را آزاد کند تا بلکه بخت‌ رقابت این کشور در گرماگرم کمبود تراشه افزایش یابد.

مدیران نماینده چهار بخش مهم کسب‌وکار کره جنوبی، روز دوشنبه و در ضیافت ناهاری با حضور آقای مون، این درخواست را مطرح کردند.

نمایندگان سامسونگ، هیوندای، ال‌جی و اس‌کی درباره این موضوع با آقای مون صحبت کردند.

چی تائه-وون، رئیس گروه اس‌کی، از رئیس‌جمهور کره جنوبی خواست به درخواست‌نامه آزادی لی که نهادی صنفی برای وی ارسال کرده‌اند، ترتیب اثر بدهد. اتاق بازرگانی کره به ریاست آقای چی از جمله چهار گروه صنفی‌ است که این درخواست‌ را فرستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، آقای مون گفته است که دشواری‌های گریبانگیر این شرکت‌ها را «درک» می‌کند.

اگر رئیس‌جمهور کره جنوبی لی را آزاد کند، به وعده‌های خود در دوران قبل از رسیدن به قدرت مبنی بر عفو نکردن جرائم اقتصادی مهم مثل اختلاس و ارتشا، پشت پا زده است.

لی به دلیل اختلاس، ارتشا و سایر جرائم به ۳۰ ماه حبس محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران حقوقی معتقدند که لی  بیش از نیمی از حکم ۳۰ ماه حبس خود را گذرانده و از همین رو واجد شرایط بخشودگی است. بر اساس قوانین کره جنوبی، محکومان پس از گذراندن یک سوم دوران محکومیت، واجد شرایط عفوند؛ به شرطی که در دوران سپری کردن محکومیت، رفتارشان خوب باشد.

لی، سرپرست هر سه بخش تراشه، تلفن همراه هوشمند و لوازم خانگی در شرکت سامسونگ است و به گفته مقامات این شرکت، غیبت وی سبب شده است در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری دچار مشکل شوند.

کینام کیم، قائم‌مقام و مدیرعامل بخش افزاره‌های سامسونگ، می‌گوید: «در بخش نیم‌رسانا باید در مورد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تصمیم‌گیری کرد و مدیران باید چنین تصمیم‌هایی را سریع اتخاذ کنند.»

جهان در حال حاضر با کمبود قطعات نیم‌رسانا مواجه است و تراشه‌سازان نیز در دوران همه‌گیری، سفارش‌های خود را کاهش دادند زیرا بر این گمان بودند که با توجه به کاهش چشمگیر فروش در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، تقاضا کم می‌شود.

اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، در بسیاری از بخش‌های جهان که توانستند کرونا را مهار کنند، در وضعیت اقتصادی گشایشی رخ داد و سبب شد تا تقاضا برای تراشه‌ها که در همه‌چیز از خودرو و دستگاه‌های بازی رایانه‌ای گرفته تا گوشی‌های هوشمند کاربرد دارند، از عرضه پیشی گیرد.

بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، بیش از یک سال طول می‌کشد تا سازندگان بتوانند به اندازه‌ای عرضه کنند که جوابگوی تقاضا باشد.

پارک جائه-گون، استاد دانشگاه هانیانگ شهر سئول، هم قبول دارد که بدون حضور مالک سامسونگ در مسند ریاست، این شرکت احتمالا در تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکلاتی شود. آقای پارک می‌گوید: بدون حضور مالک، دشوار بتوان در مورد عملیات تجاری بزرگ تصمیم‌گیری کرد.

البته همه نیز خواهان آزادی لی نیستند.

گروهی از کنشگران به نام «همبستگی مردمی برای دموکراسی مشارکتی» که برای مقابله با فساد مالی سران کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، با درخواست آزادی لی مخالفت کرده‌اند. این گروه، آزادی لی را «زیر پا گذاشتن نظام حقوقی و توجیه جرائم شرکت‌ها» خوانده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، گویا آقای مون به درخواست آزادی لی روی خوش نشان داده اما در حال حاضر هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان