یک محقق آمریکایی معتقد است کوه سینا در عربستان واقع است نه مصر

کوه مقدس سینا محلی است که بر اساس داستان‌های مذهبی موسی ١٠ فرمان را در آنجا دریافت کرده است

برخی محققان معتقدند که کوه سینای مشهور در داستان موسی، در عربستان قرار دارد - JAAFAR ASHTIYEH / AFP

یک محقق علاقه‌مند به تاریخ در تلاش است تا با استفاده از حقایق موجود ثابت کند که خروج موسی از مصر واقعاً اتفاق افتاده است. با توجه به کتاب خروج در تورات، موسی پیامبر، بنی اسرائیل را به «کوه سینا» می‌برد که در آتش، دود و رعد و برق قرار گرفته بود.

این کوه مقدس که کوه موسی، کوه طور و... نیز نامیده می‌شود،  یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها برای ادیان یهودی، مسیحی و اسلامی است. بر اساس داستان‌های تاریخی در آنجا موسی دو لوح سنگی را که شامل ده فرمان از طرف خدا بوده، دریافت کرد.

علی‌رغم اینکه شبهات متعددی در زمینه وجود کوه سینا مطرح است، گفته می‌شود، کوه سینای مقدس در شبه جزیره سینا در مصر است. بر اساس روایات مطرح شده، کوه سینا در فاصله ۳۰ مایلی جنوب «العریش» واقع شده است.

به نوشته روزنامه اکسپرس، اما رایان مائورو مدعی است، کوه سینا همان‌طور که در کتاب مقدس گفته شده، نه تنها وجود خارجی دارد، بلکه محل آن نیز بر خلاف گفته‌ها در عربستان سعودی است و نه در مصر.

در مستند «یافتن کوه موسی» کوه واقعی سینا در عربستان سعودی مشاهده می‌شود. این محقق به چندین نقطه تاریخی در کشورهای خاورمیانه سفر کرده تا شواهد را بررسی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مورد به روزنامه به سان گفت: «یکی از دلایل اصلی که برخی از محققان ادعا می‌کنند «خروج» یک افسانه است این است که هیچ شاهدی در مورد آنچه کتاب مقدس در مورد کوه مقدس سینا در شبه جزیره سینای مصر پیدا نشده است. اما اگر فرض کنیم که این محققان در واقع نقطه اشتباهی را بررسی کرده‌اند، چه؟ به شبه جزیره عربستان بروید و شواهد فوق‌العاده قانع‌کننده‌ای پیدا کنید که با روایت کتاب مقدس مطابقت دارد.»

این محقق انجیلی می‌گوید که کوه مقدس واقعی در استان شمال غربی عربستان مستقر است و نظریه او با شواهد متعددی قابل تأیید است. او در ادامه می‌گوید منظور از آبی که به فرمان خدا شکافته شده و بنی‌اسرائیل از آن عبور کرده، دریای سرخ است.

در روایات مذهبی آمده است که بنی اسرائیل سه ماه پس از خروج از مصر، به آنجا رسیده است. این در حالی است که پیش‌تر بسیاری از محققان، از جمله زیگموند فروید، روانکاو یهودی و مشهور اتریشی، در کتابی با عنوان «موسی و یکتاپرستی» با ارائه استدلالات عقلانی اظهار کرده بود که کل داستان موسی افسانه است.

حال به نظر می‌رسد که محققان مذهبی در تلاش هستند تا این معما را حل کنند.

بیشتر از جهان