نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر بهداشت: ساده‌انگاری نکنید

وزیر بهداشت ایران روز جمعه اعلام کرد که محدودیت‌های کرونا برای افرادی که دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، برداشته می‌شود

«کلیه مستندات علمی بین‌المللی که به مصونیت‌جمعی توصیه کرده‌اند، هم‌زمان به حفاظت‌های فردی نیز به طور جدی تاکید ورزیده‌اند»-ATTA KENARE / AFP

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه، ۹ مهرماه، در نامه‌ای به وزیر بهداشت این کشور در مورد ایجاد «ساده‌انگاری در توصیه‌های بعد از مصونیت جمعی» نزد مردم هشدار داد.

در نامه علیرضا مرندی خطاب به بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، آمده است: «کلیه مستندات علمی بین‌المللی که به مصونیت‌جمعی توصیه کرده‌اند، هم‌زمان به حفاظت‌های فردی نیز به طور جدی تاکید ورزیده‌اند.»

وزیر بهداشت ایران روز جمعه اعلام کرد که محدودیت‌های کرونا برای افرادی که دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، برداشته می‌شود.

وزارت بهداشت اعلام کرده که به زودی محدودیت‌ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیت‌های مشاغل و اصناف برای دارندگان کارت واکسن (شامل افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند) برداشته خواهد شد.

به گفته وزارت بهداشت از این پس برای افرادی که واکسن می‌زنند کارت واکسن دیجیتال صادر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا مرندی در نامه خود به وزیر بهداشت، به کشورهایی که برنامه واکسیناسیون موفقی داشته‌اند اشاره کرده و نوشته است: «در کشوری مانند کانادا که دو نوبت واکسیناسیون بیش از ۸۰ درصد از جمعیت را انجام شده است، کماکان سخت‌گیری‌های جدی از جمله بستن مرز با آمریکا و نیز قرنطینه دو هفته‌ای افرادی که به این کشور وارد می‌شوند، اعمال می‌شود.»

علیرضا مرندی درباره توصیه‌ها و قول‌های وزارت بهداشت به مردم پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی، از جمله آزادی سفر، هشدار داد و این توصیه‌ها را «ساده انگاری» توصیف کرد.

در پایان این نامه، از مسئولان وزارت بهداشت ایران خواسته شده است تا در توصیه‌های خود به مردم پس از مصونیت جمعی، با مجامع علمی داخلی و بین‌المللی مشورت کنند.

از آغاز شیوع همه‌گیری کرونا در ایران تاکنون، اظهارنظرهای غیرعلمی زیادی را از مقام‌های غیرمسئول و حتی مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی ایران شاهد بوده‌ایم.

علاوه بر واکسیناسیون، اطلاع‌رسانی صحیح و کارشناسانه در کنار نظارت بر روند همه‌گیری از جمله عواملی‌اند که می‌توانند بر کنترل این بیماری موثر باشند.

تاکنون شمار مجموع تزریق واکسن در ایران ۵۵ میلیون دوز اعلام شده است.

این در حالی است که شبهاتی در مورد اثر بخشی برخی از این واکسن‌ها وجود دارد.