شیخ زکزاکی در رسانه‌های ایران و تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ در آفریقا

«پرداختن به شیعیان نیجریه بخشی از فرایند رسمیت بخشیدن بیشتر به گروه‌هایی است که از انقلاب ۱۹۷۹ ایران الهام گرفته‌اند»

شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی هفتم مهرماه ضمن انتشار گفت‌وگویی اختصاصی با ابراهیم زکزاکی، آن را نخستین مصاحبه او بعد از آزادی در نیجریه عنوان کرد- تصویر از حساب توئیتر باشگاه خبرنگاران جوان @yjc___agency

روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست» با بررسی پوشش خبری خبرگزاری تسنیم از گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر «جنبش اسلامی» نیجریه، رویکرد آن رسانه را نشانه‌ای از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای گسترش نفوذ خود در آفریقا به‌واسطه حمایت از گروه‌های اسلامی شیعه دانست. 

ابراهیم زکزاکی، رهبر مسلمانان شیعه در نیجریه که از سال ۲۰۱۵ میلادی در آن کشور بازداشت و زندانی شده بود، براساس گزارش‌ها، در ماه ژوئیه (مردادماه) سال جاری آزاد شده است. 

پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان حمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه‌شب، هفتم مهرماه، گفت‌وگویی اختصاصی با ابراهیم زکزاکی منتشر کرد و آن را نخستین مصاحبه او پس از آزادی خواند. رسانه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران این گفت‌وگو را پوشش داده‌اند.   

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بدون اشاره به منبع اصلی گفت‌وگو، نوشته است که زکزاکی در یک مصاحبه تلویزیونی، «جنبش اسلامی» را «صدای انقلاب اسلامی ایران در نیجریه» خواند و «تاکید کرد که این جنبش شاهد رشد و شکوفایی است». او افزود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پی بردیم اندیشه‌های این انقلاب با اندیشه‌های ما دانشجویان در دانشگاه مشابهت دارد.»

حدود نیمی از جمعیت کشور آفریقایی نیجریه را مسلمانان تشکیل می‌دهند و در یک دهه گذشته این کشور با افراط‌گرایان وابسته به گروه بوکوحرام درگیر بوده است. بوکوحرام ریشه در افراط‌گرایی سنی دارد و همچون گروه‌هایی مثل داعش، فرقه‌گرا و مخالف شیعیان است. اما به نوشته اورشلیم پست، نقش گروه‌های طرفدار ایران یا شیعه در نیجریه پیچیده‌تر است.

زکزاکی در صحبت‌های خود گفت زمانی که دانشجوی رشته اقتصاد بوده، در نشست‌های اسلامی حاضر می‌شده و آموزه‌های اسلام را، تبلیغ می‌کرده است. او می‌افزاید: «وقتی در دانشگاه بودیم فعالیت‌های اسلامی داشتیم، من نه سال در زندان بودم که هفت سال آن در دهه ۱۹۸۰ بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم زکزاکی همچنین مدعی شد که مقام‌های نیجریه پیش‌تر به خانه او یورش برده و فرزندانش را کشته‌اند. او گفت: «همسرم در آن حمله زخمی شد و هنوز هم گلوله از بدنش خارج نشده است؛ در بدن من هم گلوله است، ضمن اینکه از کم‌بینایی رنج می‌برم… ما همچنان تحت نظارت مقام‌ها زندگی می‌کنیم و اجازه نداریم درباره حملاتی که به ما شده است، صحبت کنیم.»

او می‌افزاید به‌دلیل جراحاتی که نیروهای امنیتی در یورش به خانه‌شان بر آن‌ها وارد کرده‌اند، نیاز به مداوا در خارج از کشور دارند و پس از آزادی از زندان، خواستار صدور گذرنامه شده‌اند.

زکزاکی همچنین مدعی حمله‌ به شیعیان در نیجریه شد و گقت: «آنچه در ابوجا اتفاق افتاد حمله مقام‌های کشور به راهپیمایی‌های نمادین مربوط به قیام امام حسین بود... به‌زودی آمار دقیق کشته و زخمی‌ها را اعلام خواهیم کرد، اما برخی از کشته‌شدگان از افراد حاضر در راهپیمایی نبودند، بلکه از عابران بودند.» 

براساس این گزارش، زکزاکی درحالی به یک حادثه اخیر کشتار شیعیان در ابوجا، پایتخت نیجریه، اشاره می‌کند، که به گفته مقام‌های آن کشور، پلیس در حمله به شیعیان ابوجا دخیل نبوده و تنها در برخورد با یک گروه ممنوعه شیعیان مسلمان، ۵۷ نفر را دستگیر کرده است.

شیخ زکراکی در سخنان خود همچنین به اهمیت قرار داشتن در «مسیر جهاد» برای پیروانش اشاره کرده است، بدون این‌که درمورد آن توضیحی بدهد. او همچنین تلاش‌های خود را با نلسون ماندلا، رهبر مبارزه برای حقوق مدنی در آفریقای جنوبی مقایسه می‌کند.

به نوشته اورشلیم پست، «نکته جالب در این‌جا این است که رسانه‌های ایران علاقه بیشتری به شیعیان نیجریه نشان می‌دهند و این ممکن است بخشی از فرایند رسمیت بخشیدن بیشتر به گروه‌هایی باشد که از انقلاب ۱۹۷۹ ایران الهام گرفته‌اند.»