خودروهای آمریکایی اجازه ترانزیت در مناطق آزاد را ندارند

علی خامنه‌ای در سال ۹۵ واردات خودروهای آمریکایی به ایران را ممنوع اعلام کرد

خودروهای ساخت یا برند امریکایی و نیز خودروهای با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی امکان ترانزیت بین مناطق آزاد را نخواهند داشت - AFP

بر اساس تفاهم‌نامه بین شورای عالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا، ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره‌گذاری شده در مناطق آزاد بین مناطق آزاد تجاری و صنعتی به شرطی که «خودروی آمریکایی» نباشد، بلامانع است و گمرک ایران هم در این رابطه هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، خودروهای ساخت یا برند امریکایی و نیز خودروهای با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی امکان ترانزیت بین مناطق آزاد را نخواهند داشت.

پس از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای آمریکایی از سال ۹۷ به کشور، مناطق آزاد نیز از ورود خودروهای آمریکایی جلوگیری کردند.

در همین رابطه، ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفته بود که «با توجه به اینکه اغلب این در خواست‌ها از مناطق فاقد شعاع تردد مانند کیش و قشم به سمت مناطقی با شعاع محدود از جمله ارس و انزلی بوده و موجب ورود آنها به شهرهای پرجمعیت اطراف خواهد شد و در شرایط کنونی تبعات اجتماعی به همراه دارد، گمرک ایران با ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی بین مناطق مخالف است، در این بین ممنوعیت‌های مربوط به خودروهای آمریکایی نیز مورد توجه قرار دارد.»

پس از امضای برجام، امیدهای بسیاری مبنی‌بر ورود خودروهای آمریکایی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی ایالات متحده در ایران منتشر شد. اما بلافاصله رهبر جمهوری اسلامی از این اقدام جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیت‌الله خامنه‌ای در هشتم اردیبهشت سال ۹۵ در یک سخنرانی با اشاره به واردات خودروهای آمریکایی به ایران گفت که «خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند، حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد.»

او در ادامه به مسئولان وزارت صمت تأکید کرد که در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه‌ها وارد می‌شود، بایستند و نگذارند این قبیل مسائل انجام شود.

بلافاصله پس از این سخنرانی، ثبت سفارش خودروهای آمریکایی متوقف شد.

اکبر ترکان، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد دستور علی خامنه‌ای را به آنها ابلاغ کرد.

استفاده از رانت‌های مختلف برای واردات خودروهای لوکس به ایران در سال‌های اخیر خبرساز شده است. به همین دلیل ترخیص این خودروها با حساسیت بیشتری انجام می‌شود. تعویض قطعات خودروها پدیده‌ای است که در نتیجه دپوی طولانی‌مدت خودروها در گمرکات به وجود آمده است.