نامه بایدن به ملک سلمان، پادشاه سعودی: روابط واشنگتن و ریاض سنگ بنای امنیت منطقه است

جو بایدن، روز ملی عربستان سعودی را تبریک گفت

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا- Official White House Photo by Adam Schultz

وزارت خارجه عربستان سعودی از دریافت پیام مکتوب رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خبر داد و گفت که جو بایدن، در این پیام فرا رسیدن روز ملی پادشاهی عربستان سعودی را به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی تبریک گفته است.

بایدن در این نامه ضمن تقدیر از مناسبات میان دو کشور در هشت دهه گذشته، گفته است که این رابطه کماکان سنگ بنای ثبات، امنیت و شکوفایی اقتصادی در خاورمیانه است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این نامه همچنین ابراز امیدواری کرده است که همکاری واشنگتن و ریاض در زمینه‌های بیشتر ادامه یابد.

پیشتر در روز سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در ریاض با پادشاه سعودی و همچنین شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرد. آنان در این دیدار دو طرف درباره همکاری‌ها و منافع مشترک و توسعه منطقه‌ای گفت‌گو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی سعودی گفت که جیک سالیوان در این دیدار بر تعهد ایالات متحده بر حمایت از پادشاهی سعودی در دفاع از حریم خود در برابر تهدیدها، از جمله حملات موشکی و پهپادی از جانب حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، تاکی کرد.

ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن، یکی از موضوعات مهم دیدار فوق بود.

جیک سالیوان عالی‌ترین مقام دولت جو بایدن است که در دوران ریاست جمهوری او به عربستان سعودی سفر کرده است و در این سفر تیم لندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن نیز او را همراهی کرد.

پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن شده و بر اهمیت مشارکت شیعیان حوثی یمن در مذاکرات سیاسی با دولت قانونی یمن، و تحت نظارت سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند.

همچنین هفته گذشته (۲۳ سپتامبر) وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا ملاقات کرد.

در این دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان و برت مگ‌گورک، درباره تقویت امنیت و ثبات منطقه و راه‌های همکاری مذاکره کردند.

وزیر خارجه سعودی با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دیدار و از جمله درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرده بود.

بیشتر از جهان