اکسپو ۲۰۲۰ دبی:‌ آخرین دستاوردهای علم و فناوری در دوران کرونا

انتظار می‌رود که حدود ۲۵ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند که تنها ۳۰ درصدشان از امارات متحده عربی خواهند بود

نمایشگاه جهانی «اکسپو ۲۰۲۰» از روز جمعه اول اکتبر در دبی آغاز به کار می‌کند.

این اولین بار است که نمایشگاه جهانی در نقطه‌ای در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا برگزار می‌شود.

نمایشگاه جهانی یا اکسپو، دریچه‌ای است به تازه‌ترین دستاوردها و پیشرفت‌ها در زمینه‌های مختلف.

اولین اکسپوی جهانی در سال ۱۸۵۱ با عنوان «نمایشگاه بزرگ» در پاریس برگزار شد. اکسپو ۲۰۲۰ به دلیل بحران شیوع جهانی ویروس کرونا، با یک سال تاخیر افتتاح می‌شود. این نمایشگاه شش ماه دایر خواهد بود و روز دهم فروردین سال آینده پایان می‌یابد.

فضایی که به این نمایشگاه اختصاص داده شده حدود ۴۳۸ هکتار است و انتظار می‌رود که حدود ۲۵ میلیون نفر از آن بازدید کنند که تنها ۳۰ درصدشان از امارات متحده عربی خواهند بود. این رقم در صورت تحقق،‌ رکورد تازه‌ای برای نمایشگاه‌های جهانی است.

دویست شرکت از ۱۹۲ کشور جهان دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. مضمون اکسپو ۲۰۲۰ دبی «پیوند ذهن‌ها، آفرینش آینده» است و سه مضمون ثانوی آن عبارتند از «فرصت، حرکت و پایداری.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبی میزبانی اکسپو ۲۰۲۰ را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد. هنگام اعلام انتخاب دبی برای میزبانی این نمایشگاه، برج‌الخلیفه، بلندترین بنای جهان، شاهد آتشبازی بود و روز پس از آن هم تعطیل همگانی اعلام شد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، گفته‌است که دبی با برگزاری این نمایشگاه «جهانیان را شگفت‌زده خواهد کرد.»

در سال ۲۰۱۹، امارات متحده عربی به اتباع اسرائیل اجازه ورود به کشور برای شرکت در نمایشگاه را داد. در عین حال، پس از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل از سال گذشته، اکنون شرکت اسرائیلی «ای‌وی‌اس کریتوی» در این نمایشگاه شرکت دارد.

در طول برگزاری نمایشگاه، هنرمندان معروفی برنامه اجرا خواهند کرد. شرکت فرانسوی کارتیه قرار است غرفه‌ای با محوریت زنان داشته باشد، و امل کلونی، وکیل مشهور حقوق بشری و همسر جرج کلونی در آن صحبت کند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه گرامیداشت فرهنگ و نوآوری‌های امارات متحده عربی است.

دبی همچنین بر جذب سرمایه‌ در بخش‌های مختلف از جمله رشد اقتصادی، املاک و محیط زیست هم در این نمایشگاه تاکید دارد.

در سال‌های اخیر، دبی سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در زمینه املاک و مستغلات کرده و بزرگترین طرح انرژی خورشیدی جهان را به اجرا درآورده که قرار است همزمان با افتتاح اکسپو ۲۰۲۰ شروع به کار کند.

از برنامه‌های جنبی اکسپو ۲۰۲۰، برگزاری مسابقات قهرمانی شطرنج جهان است که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، سال گذشته برگزار نشد. در این مسابقات از جمله مگنوس کارلسن، قهرمان کنونی شطرنج جهان از نروژ و رقیب اصلی او یان نپومنیاچتی از روسیه شرکت خواهند داشت.

بیشتر از جهان