کشف ماینر بیت‌کوین؛ مدیرعامل بورس استعفا داد

روابط‌عمومی شرکت بورس در زمان انتشار خبر کشف ماینرها، اصل خبر را انکار کرده بود

کشف رمزارز در ساختمان سازمان بورس باعث استعفای مدیرعامل شرکت بورس شد - عکس از آفتاب نیوز

در پی کشف چند دستگاه استخراج رمزارز در زیر زمین سازمان بورس، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش ایسنا، علی صحرایی با بیان اینکه دلیل استعفایش «در راستای مسئولیت اجتماعی و اجتناب از تأثیر منفی احتمالی بر بازار سرمایه کشور» بوده است افزود افرادی که مسئولیت رسیدگی به این ماجرا را دارند، به آن رسیدگی خواهند کرد.

به نظر می‌رسد ماجرا هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. بلافاصله پس از انتشار خبر استعفای مدیرعامل شرکت بورس، محمود گودرزی به‌عنوان سرپرست این شرکت انتخاب شد.

موضوع استخراج غیرقانونی رمزارز در زیرزمین سازمان بورس به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است که از برق دولتی برای منافع شخصی استفاده شده است.

در واقع مسئولان این سازمانی دولتی، در حالی که مردم را به خرید سهام تشویق می‌کنند، خودشان به شکل غیرقانونی از امکانات سو استفاده می‌کنند و استخراج رمزارز انجام می‌دهند.

بسیاری معتقدند که استعفای علی صحرایی کافی نیست. در واقع درست است که مسئولیت اصلی این موضوع با مدیرعامل است، اما توقع می‌رود که سایر افرادی که از این ماجرا ذی‌نفع بودند نیز از سمت خود برکنار شوند.

اگر هیئت‌مدیره سازمان بورس به طور آگاهانه اقدام به بهره‌برداری شخصی از امکانات دولتی کرده است، پس باید تمامی دست اندرکاران مجازات شوند. با توجه به اینکه این افراد کارمند دولت هستند و اقدام آنها مصداق «سو استفاده از قدرت» تلقی می شود، قطعا می بایست مطابق با قانون با این افراد نیز برخورد شود.

مهدی سدیدی که در دولت روحانی به این سمت رسید، علی شیرازی که اخیراً و با حواشی بسیار به عضویت در هیئت مدیره منصوب شده است و امیرتقی‌خان تجریشی که مدیرعامل گروه توسعه ملی است که زیر مجموعه بانک ملی و وزارت اقتصاد است؛ همگی در این مورد مسئولیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار مدعی شده بود دستگاه‌های استخراج رمزارز اکتشافی در سازمان بورس، شخصی نبوده‌اند، اما بطورکلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.

اما سؤالی که پس از این صحبت ایجاد می‌شود این است که اگر این دستگاه‌های شخصی نبوده‌اند، یعنی برای سازمان یا نهادی دولتی هستند که در زیرزمین سازمان بورس کار می کردند؟

با این وجود تجارت نیوز می‌نویسد که روابط عمومی سازمان بورس حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد و اعلام کرد که «تأیید یا عدم تأیید اظهارات ایشان در حیطه کاری من نیست.»

این در حالی است که روابط عمومی شرکت بورس در زمان انتشار خبر کشف ماینرها با انکار این خبر گفته بود «ماینری پیدا نشده و هر کس این خبر را مطرح کرده اشتباه کرده است.»

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت بورس تهران اعلام می‌دارد از ابتدای سال ۱۳۹۹، با توجه به نگرانی‌ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به‌عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی، پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیئت مدیره و اخذ تأیید هیئت مدیره بورس تهران (به‌عنوان نمایندگان سهامداران) که جلسات آن با حضور ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجرای طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گردید. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی متوقف شد.»