اغلب بچه گربه‌ها صاحبشان را «به چشم والدین» خود می‌بینند

«به نظر می‌رسد الگوی دلبستگی گربه نسبتا پایدار باشد و در بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد»

بچه گربه‌ به اندازه سگ‌ به مراقب خود وابستگی دارد - Pexels

نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد الگوی وابستگی بچه گربه‌ به انسان شبیه نوزاد انسان است و این موجودات صاحبان خود را به چشم والدین‌ خود می‌بینند.

محققان دانشگاه ایالتی آرِگان می‌گویند بیشتر بچه گربه‌های مورد مطالعه دارای «الگوی دلبستگی ایمن» به سرپرستان خود بودند، یعنی با بازگشت صاحبشان به اتاقی که در آن تنها رها شده بودند، «واکنش‌های مضطربانه کمتری» نشان می‌دادند.

در این مطالعه، که در مجله کِرِنت بیولوژی منتشر شده، رفتار تعدادی بچه گربه‌‌ چهار تا هشت ماهه بررسی شده است. سرپرستان این بچه گربه‌ها دو دقیقه‌ با بچه گربه خود می‌ماندند سپس بچه گربه را به مدت دو دقیقه به حال خود رها کرده و باز به اتاق برمی‌گشتند و دو دقیقه دیگر در کنار بچه گربه بودند.

متخصصان رمزنگاری دلبستگی این بچه گربه‌ها را با استفاده از معیارهای مشابهی که در مورد نوزاد انسان و سگ‌ به کار می‌رود، به دسته‌های مختلف دلبستگی طبقه‌بندی کردند. این چهار سبک دلبستگی عبارتند از: دلبستگی ایمن، دوسوگرا، اجتنابی و آشفته.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش محققان ۶۴ درصد بچه گربه‌ها دلبستگی ایمن نسبت به صاحبان خود داشتند و با بازگشت صاحبانشان اضطرابشان کاهش یافته است. ۳۶ درصد بچه گربه‌ها دلبستگی ناامن داشتند و خروج یا بازگشت صاحبانشان اثری بر احساساتشان نداشت.

این مطالعه ثابت کرد «با توجه به داده‌های فعلی، توانایی گربه‌ در ایجاد دلبستگی‌ ایمن و ناامن به انسانی که صاحبش است شبیه این ویژگی در کودکان است».

شاید این نتایج عجیب به نظر برسد زیرا گربه‌ها را اغلب حیوانات خانگی سرد و مستقلی می‌دانند. این محققان افزودند بچه گربه‌ها به طور معمول در بزرگسالی هم این دلبستگی ایمن را حفظ می‌کنند. آن‌ها در یافته‌های خود نوشتند: «به نظر می‌رسد الگوی دلبستگی گربه نسبتا پایدار باشد و در بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.»

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. این مطالعه همچنین نشان داد بچه گربه‌ به اندازه سگ‌ به مراقب خود وابستگی دارد. شاید گربه‌سانان دوست واقعی انسان‌ باشند.

© The Independent

بیشتر از زندگی