آمریکا برای رصد تروریست‌ها در افغانستان به پایگاهی در آسیای میانه نیاز دارد

پوتین پیش‌تر استفاده از پایگاه‌های آسیای میانه را به بایدن پیشنهاد کرده بود

Olivier DOULIERY / POOL / AFP

آمریکا از روسیه خواسته است پایگاهی را در آسیای میانه برای زیر نظر گرفتن تروریست‌ها در افغانستان در اختیار نیروهای ویژه این کشور قرار دهد. به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، ژنرال مایکی میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، هفته گذشته در دیدار با والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، این درخواست را با همتای روس خود مطرح کرده است. دیدار روسای ارتش دو کشور به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شد.

درخواست آمریکا برای در اختیار گرفتن پایگاهی در آسیای میانه پس از آن مطرح می‌شود که روسیه پیش‌تر و در ماه ژوئن، آن را به آمریکا پیشنهاد داده بود.

در تاریخ ۱۶ ژوئن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حاشیه نشست ژنو، از همتای آمریکایی خود خواست برای زیر نظر گرفتن تروریست‌ها در افغانستان از یکی از پایگاه‌های روسیه در آسیای میانه استفاده کند.

 بر اساس گزارش رویترز، پیشنهاد مذکور تبادل اطلاعات دریافتی از طریق پهپادها را هم شامل می‌شد. پوتین به بایدن گفته بود که آمریکا می‌تواند به صورت عملی از این پایگاه استفاده کند. در آن زمان، جو بایدن به این درخواست روسیه جواب مشخصی نداد اما حالا به نظر می‌رسد آمریکا به این باور رسیده است که به پایگاهی در همسایگی افغانستان نیاز دارد تا فعالیت‌ تروریست‌ها را از نزدیک رصد کند.

سقوط افغانستان به دست طالبان و تسلط این گروه بر سراسر این کشور، کشورهای هم‌مرز با افغانستان در آسیای میانه را بابت رشد افراط‌‌گرایی در مرز این کشورها نگران کرده است و روس‌ها که خود را در خط اول جنگ علیه افراط‌‌‌گرایی در مرزهای آسیای میانه با افغانستان می‌دانند، بیش از این کشورها نگران‌اند؛ زیرا با رشد افراط‌‌گرایی در آسیای میانه، امکان نفوذ تروریسم به سمت جمهوری‌های خودمختار در کنترل روس‌ها مانند چچن، تاتارستان، داغستان و دیگر مناطق مسلمان‌نشین در اطراف روسیه افزایش می‌یابد.

با اینکه روسیه در حال حاضر با رژیم طالبان رابطه‌ خوبی دارد و این گروه نیز تعهد کرده است که از داخل خاک افغانستان هیچ‌ تهدیدی متوجه کشورهای آسیای میانه نخواهد بود، به نظر می‌رسد روس‌ها به این تعهد چندان مطمئن نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی طالبان نیز با اینکه بارها اعلام کرده است که نخواهند گذاشت گروه‌های افراطی از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه افغانستان استفاده کنند، عملا در این رابطه هیچ‌گونه اقدامی نکرده‌ است. در حال حاضر نیروهای انصارالله تاجیکستان در مناطق مرزی به این کشور در حال فعالیت‌اند و نیروهای جنبش ترکستان شرقی مرتبط با القاعده هم با جان‌گرفتن دوباره القاعده در افغانستان، دوباره در حال شکل‌گیری‌اند.

به نظر می‌رسد هم آمریکا و هم روسیه خطر بالقوه حضور طالبان در افغانستان را دریافته‌اند. آنان می‌دانند که گروه‌های جهادی زیر چتر طالبان به‌سرعت رشد خواهند کرد و هدف این گروه‌ها در قدم اول، کشورهای مسلمان‌نشین آسیای میانه -سنگر اول روسیه- خواهد بود.

بیشتر از جهان