فوتسال ایران صعود خود را باور نکرد

 تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی حذف شد

تیم ملی فوتسال ایران دست خالی از جام جهانی به ایران بازمی‌گردد-عکس: فدراسیون فوتبال 

در یک قدمی رسیدن به جمع چهار تیم برتر جهان بودند اما پیروزی را با شکست عوض کردند. حیرت‌آور بود که فوتسال ایران در دفاع از پیروزی خود، مقابل قزاقستان باز بماند، اما تیمی که بدون تدارکات به جام جهانی برود، صعود خودش را باور ندارد.

دوشنبه ۵ مهر، تیم ملی ایران در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ لیتوانی، در سالن کائوناس آرنا با شکست ۲-۳ مقابل قزاقستان از صعود به نیمه نهایی جام‌ جهانی فوتسال باز ماند. ایران با گل‌های مسلم اولاد قباد (۸) و احمد اسماعیل‌پور (۱۵) از قزاقستان پیش افتاد اما قزاقستان با گل‌های تورساگولوف (۲۵)، آرنولد کنوب (۲۹) و تاینان (۳۸) ایران را غافلگیر کرد و به پیروزی رسید. ایران در کنترل بازی ناتوان بود و البته دو گل در فوتسال نتیجه مطمئنی نیست که یک تیم با اتکا به آن، سراغ دفاع کردن برود.

تیم ملی فوتسال ایران از آغاز رقابت‌ها و در آسان‌ترین بازی‌ خود نشان داده بود که تیم آماده‌ای برای جام جهانی نیست. وقتی تیم ملی ایران مقابل آمریکا نمایش آشفته و ضعیفی را ارائه داد، امیدها برای موفقیت این تیم کمرنگ شد؛ اما تصور این بود که تیم ایران بتواند در طول رقابت‌ها خود را بازسازی کند و در بازی‌های آینده کیفیت بالاتری از بازی‌ خود را به تصویر بکشد.

تیم ملی فوتسال ایران که با تدارکات ضعیف به جام جهانی رفته بود، نتوانست خود را در بازی‌ها پیدا کند و محصول این تدارکات ضعیف، حذف در مرحله یک چهارم نهایی بود.

ایران در مرحله گروهی جام جهانی توانست مقابل صربستان و آمریکا پیروز شود. در بازی ایران با آرژانتین پیش‌بینی این بود که ایران بازنده است اما بابت  شکست نگرانی وجود نداشت چون ایران با صعود به عنوان تیم دوم، با قرعه آسان‌تری مواجه می‌شد؛ هرچند این قرعه آسان هم نتوانست به موفقیت ایران در جام جهانی منجرشود.

ایران در مرحله یک‌هشتم با ازبکستان روبه‌رو شد و با پیروزی ۹-۸ نشان داد که چقدر می‌تواند متزلزل باشد. در بازی با ازبکستان، تیم ایران تا حذف فاصله‌ای نداشت و ازبکستان در آخرین دقایق بازی تا مرز پیروزی پیش رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام در یک چهارم نهایی مقابل قزاقستان، ایران با نتیجه ۳-۲ شکست را پذیرفت و این پایان کار فوتسال ایران در جام جهانی بود؛ پایانی تلخ و البته مورد انتظار.

ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران، بعد از حذف در یک چهارم نهایی در مصاحبه‌ای کوتاه تنها چند جمله گفت: «به قزاقستان تبریک می‌گویم که تیم خوبی بود. ما جام جهانی را خوب شروع کردیم اما در پایان باختیم.»اما تیم او با تدارکاتی بهتر می‌توانست در جام جهانی موفق شود و دست‌کم به جمع چهار تیم برود و با توجه به کیفیت رقیبان، چنین جایگاهی برای فوتسال ایران دور از دسترس نبود؛ اما انگار فوتسال ایران دوست ندارد باور کند که می‌تواند یکی از قدرت‌های جهانی باشد.

تیمی که برای بازی در جام جهانی ارزش و اهمیت بازی‌های تدارکاتی توجه نکند، نمی‌تواند موفقیتی بزرگ در جام جهانی را انتظار بکشد. در فوتبال و فوتسال ایران و حتی رشته‌های ورزشی دیگر مثل والیبال، تدارکات پیش از مسابقات مهم آسیایی، جهانی و المپیک ضعیف است و این مسئله بر عملکرد تیم‌ها به‌شدت اثر منفی می‌گذارد.

فدراسیون‌های ورزشی در ایران روابط بین‌المللی خوبی با سایر کشورها ندارند و در برگزاری بازی‌های تدارکاتی موفق نیستند. نمونه دیگر اینکه فدراسیون فوتبال ایران در بازی‌های مقدماتی و انتخابی جام جهانی قطر، تیم ملی فوتبال را بدون بازی‌های تدارکاتی به رقابت‌های مرحله مقدماتی یا تک بازی‌های مرحله انتخابی فرستاد و اگرچه تیم ملی فوتبال نتایج خوبی گرفت، کسب نتیجه دلیل نمی‌شود که  بازی‌های تدارکاتی از مسیر تدارک تیم‌ها حذف شود.

شهاب‌الدین عزیزی خادم هر بار به هنگام موفقیت‌های فوتبال و فوتسال از کلیدواژه «خوبان عالم» استفاده می‌کند و به موفقیت‌ها جنبه غیرورزشی می‌دهد. او درباره دو پیروزی آغازین ایران در جام جهانی فوتسال نیز گفته بود که خوبان عالم این پیروزی‌ها را رقم زده‌اند.

تیم ملی فوتسال ایران دست خالی از جام جهانی به ایران بازمی‌گردد اما فاصله اندک خود با رقیبان را دیده و دریافته است که با برنامه‌ریزی و تدارکات بهتر چقدر می‌تواند در جام جهانی موفق باشد. این فاصله جبران‌شدنی است اما نه بدون بازی تدارکاتی و برنامه‌های دقیق برای رشد فوتسال در ایران. اگر فوتسال ایران این تجربه تلخ از جام جهانی را به ایران ببرد، شاید دستش خالی نباشد و فردای بهتری با این تیم ساخته شود.

بیشتر از ورزش