نتایج اولیه انتخابات آلمان: برتری سوسیال دموکرات‌ها بر حزب مرکل

نتایج اولیه خبر از پیشتازی حزب چپ میانه سوسیال دموکرات با اختلاف بسیار اندک از رقبای محافظه‌کار می‌دهد

طبق اولین نتایج حزب چپ میانه سوسیال دموکرات از حزب راست میانه دموکرات مسیحی‌ پیش است-Odd ANDERSEN / AFP

آفتاب روز یکشنبه در آلمان در حالی غروب کرد که نتیجه انتخابات مجلس این کشور که امروز برگزار شدند هنوز معلوم نیست. آنگلا مرکل، صدراعظم محافظه‌کار، پس از شانزده سال کنار رفته و هنوز معلوم نیست جانشین او که باشد. طبق اولین نتایج حزب چپ میانه سوسیال دموکرات از حزب راست میانه خانم مرکل (دموکرات مسیحی‌) پیش است اما اختلاف‌شان کم‌تر از آن است که بتوانیم تکلیف آینده را بدانیم. طبق اولین ارقام سوسیال دموکرات‌ها حدود یک درصد بیش‌تر از دموکرات مسیحی‌ها رای آورده‌اند.

نتایج نهایی چندین ساعت دیگر اعلام می‌‌شود.

طبق نظرسنجی‌ای که حدود ساعت ۹ و نیم شب به وقت برلین توسط شبکه تلویزیونی «زد دی اف» منتشر شد اکثریت مردم آلمان (۵۵ درصد) خواهان تشکیل دولت توسط سوسیال دموکرات‌ها هستند و تنها ۳۶ درصد دولتی به رهبری دموکرات مسیحی‌ها می‌خواهند.

شطرنج سیاسی آلمان البته به گونه‌ای است که حزبی که بیشترین آرا را بیاورد لزوما تشکیل‌دهنده دولت نخواهد بود. خانم مرکل در این ۱۶ سال بیشتر در ائتلاف با سایر احزاب دولت تشکیل داده از جمله «ائتلاف‌های وسیع» متعدد با سوسیال دموکرات‌ها که از ۱۶ سال گذشته ۱۲ سال را سر کار بوده‌اند. حالا نیز هر دو حزب اصلی کشور باید به فکر به باشند که آیا دنبال ائتلاف با یکدیگر بروند یا با سایر احزاب بزرگ کشور همچون احزاب چپ، سبز و دموکرات آزاد (لیبرال). اجماعی نانوشته وجود دارد که هیچ یک از دو حزب اصلی سراغ ائتلاف با حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نخواهند رفت.

این امکان وجود دارد که حزبی که در انتخابات دوم شده با ائتلاف با سایر احزاب موفق به تشکیل دولت ائتلافی شود، گرچه رسم این است که اول به حزبی که بیشترین آرا را آورده فرصت تشکیل دولت داده شود.

هر دو نامزد صدراعظمی دو حزب اصلی کشور در اولین واکنش‌های خود به نتایج مدعی حق تلاش برای تشکیل دولت شده‌اند.

در مقر مرکزی حزب سوسیال دموکرات پس از اعلام اولین نتایج که خبر از پیشتازی این حزب می‌داد، حضار هورا کشیدند و شعار دادند: «اولاف! اولاف!» اولاف شولتز، نامزد این حزب برای صدراعظمی، سپس به صحنه آمد و گفت: «مردم کنار اسم حزب سوسیال دموکرات تیک زدند چون خواهان تغییر دولت در این کشور هستند و چون می‌خواهند اسم صدراعظم بعدی اولاف شولتز باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شولتز چهره کاریزماتیکی است که او را از دلایل اصلی نتایج موفق حزبش می‌دانند بخصوص در مقابل آمین لاشت، نامزد دموکرات مسیحی‌ها برای صدراعظمی، که از سوی بسیاری جانشین شایسته‌ای برای خانم مرکل دانسته نمی‌شود.

مثل بسیاری انتخابات‌های جهان در ماه‌های گذشته، شمار رای‌دهندگان پستی در انتخابات آلمان نیز به دلیل دنیاگیری کرونا بسیار بیش از میزان معمول بود. مسئولان به همین علت هشدار دادند که شمارش آرا بیش از حد معمول طول خواهد کشید.

طبق نتایج اولیه به نظر می‌رسد هیچ یک از دو حزب اصلی موفق به کسب ۳۰ درصد آرا نشده‌اند. این برای اولین بار در تاریخ حزب دموکرات مسیحی از زمان بنیانگذاری آن در سال ۱۹۴۵ است که این حزب موفق به کسب این میزان نمی‌شود.

با این وجود آقای لاشت سعی کرد واکنشی مثبت به نتایج اولیه نشان بدهد. او یک ساعت پس از پایان مهلت رای‌گیری در ستاد مرکزی حزبش حاضر شد و اعلام کرد که نتیجه «ناروشن» است و وعده داد که حتی اگر دوم شود هم خواهد کوشید دولت تشکیل دهد. لاشت به هم‌حزبی‌هایش گفت: «هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم تا دولتی به رهبری محافظه‌کاران بسازیم، چون آلمان ائتلافی برای آینده می‌خواهد که کشورمان را مدرن‌سازی کند.»

اما این امکان وجود دارد که آقای لاشت نه تنها به صدراعظمی که حتی به نمایندگی مجلس هم نرسد. روزنامه «برلینر سایتونگ» تخمین زده که چنین چیزی ممکن است. البته صدراعظم می‌تواند بدون نمایندگی مجلس رئیس کابینه باشد.

حزب سبز به نظر نسبت به انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۷ با افزایش آرا مواجه شده اما نه آن‌قدر که بتواند به رویای صدراعظمی برسد. این حزب اما به همراه حزب لیبرال «دموکرات‌های آزاد» بی‌شک نقشی کلیدی در تعیین دولت آینده خواهند داشت.

حزب چپ (متشکل از کمونیست‌های سابق آلمان شرقی به‌اضافه جریانات مختلف چپ در آلمان غربی) که در انتخابات قبلی با ۹.۲ درصد آرا به ۶۹ کرسی رسیده بود این‌بار به نظر با کاهش چشمگیر آرا مواجه شده و رای آن نزدیک‌تر به ۵ درصد است؛ یعنی حداقل میزان لازم برای ورود به مجلس که اگر به آن نرسد برای اولین بار از زمان بنیانگذاری خود در سال ۲۰۰۷ بیرون از پارلمان خواهد بود.

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به نظر مثل انتخابات قبلی حدود ۱۲ درصد آرا را کسب کرده است و در حاشیه سیاست آلمان خواهد بود.

بیشتر از جهان