احتمال تولید قرص برای درمان کووید «تا چند ماه دیگر»

محققان گفته‌اند شاید تا «چند ماه دیگر» قرصی تولید کنند که بتواند بیماری ویروسی کرونا را درمان کند

این قرص‌ها می‌توانند با بستن گیرنده‌های یاخته‌های سالم مانع از ورود ویروس به آن‌ها شوند - Pexels

طرحی جهانی برای یافتن روش درمان کووید در مراحل اولیه بیماری در حال اجرا است که در آن داروهای ضدویروس را بر تعدادی شرکت‌کننده امتحان می‌کنند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، تیموتی شیهان ویروس‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی-چپل هیل و از دست‌اندرکاران این طرح پیشتازانه گفت: «داروهای ضدویروس‌ خوراکی می‌تواند هم طول دوره ابتلا به نشانگان کوویدـ ۱۹ را کاهش دهد و هم از قدرت سرایت این ویروس به سایر افراد خانواده فرد مبتلا کم کند.»

هم‌اکنون داروهای ضدویروس برای درمان سایر بیماری‌های عفونی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی کاربرد دارد. یکی از معروف‌ترین این داروها تامیفلو است، قرصی که در صورت مصرف فوری دوره ابتلا به علایم آنفلوآنزا را کوتاه می‌کند و احتمال بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.

این نوع قرص‌‌ها بسته به نوعشان به روش‌های مختلفی اثر می‌کنند. اما می‌توان ساختار آن‌ها را طوری طرح‌ریزی کرد که دستگاه ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت تقویت کنند. این قرص‌ها هم‌چنین می‌توانند با بستن گیرنده‌های یاخته‌های سالم مانع از ورود ویروس به آن‌ها شوند یا میزان فعالیت ویروس را در بدن کاهش دهند.

بنا به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، به گفته کارل دیفن‌باخ مدیر بخش ایدز موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی، هم‌اکنون محققان امیدوارانه مشغول آزمایش دست‌کم سه نوع قرص ضدویروس بر بیماران مبتلا به کرونا هستند و نتایج این تحقیقات در زمستان مشخص خواهد شد.

یکی از این داروها مولنوپیراویر ساخت شرکت‌های «مرک و شرکا» و «ریج‌بک بیوتراپیوتیک» است. دو داروی دیگر نیز عبارتند از پی‌اف -۰۷۳۲۱۳۳۲ ساخت شرکت فایزر و ای‌تی - ۵۲۷ ساخت «داروسازی روش و آتیا».

روش عملکرد داروهای ضدویروس کاهش قدرت تکثیر ویروس در یاخته‌های بدن انسان است. مولنوپیراویر کاری می‌کند که آنزیم عامل تکثیر ژن‌های ویروس تا حد زیادی به اشتباه بیفتد و ویروس نتواند خود را تکثیر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روند آنقدر ادامه می‌یابد که بار ویروس در بدن بیمار کم شود و در نتیجه دوره ابتلا به عفونت کوتاه شود. هم‌چنین گمان می‌رود بدین ترتیب دستگاه ایمنی بدن واکنش خطرناکی نشان نمی‌دهد که موجب بروز بیماری شدید یا مرگ فرد شود.

آزمایش داروی مولنوپیراویر در مرکز تحقیقات سرطان فرِد هاچینسون واقع در سیاتل در دست اجرا است. تاکنون اندکی کمتر از ۲ هزار نفر در این آزمایش شرکت کرده‌اند. شرکت‌کنندگان مبتلا به کووید‌ـ ۱۹ دو بار در روز چهار قرص می‌خورند که البته بعضی قرص‌ها دارونما و برخی داروی واقعی است.

شرط شرکت در این آزمایش این است که فرد واکسن نزده‌ باشد و پنج روز پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کووید در این طرح ثبت‌نام کند.

میراندا کلی، دستیار پرستار و شوهرش جو کلی که هر دو چهل و چند ساله‌اند پس از ابتلا به کووید‌ـ ۱۹ در این آزمایش بالینی شرکت کردند.

این زوج با خانواده خود در سیاتل زندگی می‌کنند و به سرعت پس از اطلاع از ابتلا به این بیماری برای مصرف داروی مولنوپیراویر در این طرح آزمایش بالینی ثبت‌نام کردند.

این زوج از فردای روز ثبت‌نام روزی دوبار چهار قرص مصرف کردند.

در واقع به آنان نگفتند کدام‌یک از قرص‌هایی که می‌خورند واقعی و کدام دارونما است. به گفته آنان یک هفته بعد علایم بیماری بهبود یافت و در هفته دوم به طور کامل خوب شدند.

اگر در این طرح آزمایشی اثرگذاری قرص‌های ضدویروس ثابت شود، چالش بعدی ایجاد نظام توزیعی است که بی‌درنگ بتواند پس از مثبت‌شدن نتیجه آزمایش این قرص‌ها را به افراد برساند.

البته مسئولان شرکت مرک پیش‌بینی کردند در صورتی که اثرگذاری این قرص در مرحله نهایی این طرح نیز ثابت شود، این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۱ خواهد توانست داروی لازم برای درمان بیش از ۱۰ میلیون نفر را فراهم کند.

دکتر الیزابت دوک از محققان مرکز فرد هاچینسون که بر طرح آزمایش مولنوپیراویر نظارت دارد در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز گفت: «فکرش را بکنید که بشود این قرص را به همه اعضای خانواده یا مدرسه داد. آن‌وقت است که می‌شود گفت شاید زندگی به روال عادی برگردد.»

© The Independent