مدیرکل امور خیریه و رئیس بنیاد مد و لباس اسلامی در هیئت مدیره باشگاه استقلال

ابقای حامی ابراهیم رئیسی؛ مدیرعاملی سردار آجرلو

 اعضای جدید هیئت مدیره باشگاه استقلال - وزارت ورزش و جوانان

هواداران باشگاه استقلال ماه‌هاست پی‌در‌پی و به هر بهانه به مدیران باشگاه اعتراض کرده‌ بودند و خواهان تغییر آنها بودند اما در ترکیب جدید هیئت مدیره باشگاه استقلال مدیرکل اوقاف و امور خیریه و رئیس هیئت مدیره بنیاد مد و لباس اسلامی را می‌بینند. حامی ابراهیم رئیسی نیز تنها عضو ابقا شده در هیئت مدیره است. آیا این انتخاب‌ها هواداران را به آینده باشگاه امیدوار می‌کند؟

وزارت ورزش و جوانان اعضای جدید هیئت مدیره باشگاه استقلال را معرفی کرد. پرویز مظلومی، محمد مومنی، مجتبی عبدالهی، مهدی افضلی و مصطفی آجرلو ترکیب جدید هیئت مدیره باشگاه استقلال را تشکیل می‌دهند. از حدود ۳ هفته پیش مصطفی آجرلو در شایعات مدیرعامل استقلال شده بود اما خبر رسمی را جمعه شب وزارت ورزش و جوانان منتشر کرد.

مصطفی آجرلو آخرین بار در انتخابات سال ۱۴۰۰ فدراسیون فوتبال ایران در صحنه فوتبال ظاهر شده بود. او نامزد ریاست فدراسیون بود اما در رقابت با عزیزی خادم و دیگر رقیبان رای نیاورد. پیش‌تر اما سردار مصطفی آجرلو سال‌ها سابقه مدیریت ورزش دارد و اغلب تجربه‌هایش در تیم‌ها و نهادهای نظامی است. او در تیم‌های پاس، استیل‌آذین و تراکتورسازی مدیرعامل بود و در دهه ۸۰ و ۹۰ به مدت ۸ سال ریاست سازمان ورزش سپاه پاسداران را بر عهده داشت.

در ترکیب جدید هیئت مدیره استقلال دو چهره ورزشی می‌بینیم. پرویز مظلومی بازیکن و مربی سابق استقلال از ترکیب پیشین هیئت مدیره ابقا شده و محمد مومنی، بازیکن سابق استقلال عضو جدید هیئت مدیره است. حضور چهره‌های ورزشی در هیئت مدیره باشگاه‌ها اغلب نمادین است و آنها نقش چندانی در تصمیمات جدی و مهم ندارند. درباره مظلومی که از حامیان ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود، پیش‌بینی می‌شد که در هیئت مدیره جدید ابقا شود.

مجتبی عبدالهی و مهدی افضلی، اعضای دیگر هیئت مدیره استقلال، چهره‌های ناآشنا برای اهالی ورزش هستند. مجتبی عبدالهی معاونت سابق اجتماعی و خدمات شهرداری تهران و نامزد سمت شهردار در تهران بود. او هم‌اکنون مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران است. عبدالهی همچنین رئیس هیئت مدیره گروه هتل‌های ارم و عضو شورای عالی اجتماعی و فرهنگی کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی است. او از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره بنیاد مد و لباس اسلامی و عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از نویسندگان و خبرنگاران است. افضلی همچنین مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و رییس هیئت مدیره بنیاد نیاوران بود.

در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که مالکیت آن را وزارت ورزش و جوانان بر عهده دارد، مرسوم است که اعضای هیئت مدیره حتی در انتخاب مدیرعامل هم نقشی ندارند و شخص وزیر مدیرعامل را انتخاب می‌کند. گاهی حتی مدیرعامل انتخاب‌کننده اعضای هیئت مدیره است. چینش اعضا چندان رابطه‌ای با استانداردهای یک شرکت یا نهاد ورزشی ندارد و تصمیمات و نقش‌ها اغلب وارونه است.

مصطفی آجرلو از امروز مهم‌ترین چهره ترکیب جدید هیئت مدیره است. مدیرعامل جدید باشگاه استقلال نام غریبه‌ای در فوتبال ایران نیست. مهم‌ترین و طولانی‌ترین دوره مدیریت باشگاهی که می‌تواند هنگام مدیرعاملی‌اش در استقلال مورد بحث باشد، مدیریت او در پاس تهران است. آجرلو در پاس مدیرعامل یک تیم بدون تماشاگر بود. او ۵ سال باشگاهی را اداره کرد که بودجه‌های چشمگیری با معیار اقتصادی سال‌های ۷۹ تا ۸۴ در دست داشت. پاس ستاره‌های بزرگ خرید، قهرمان لیگ برتر شد، ورزشگاه اختصاصی ساخت، اما استقلال باشگاهی نیست که آجرلو در اختیار داشتن آن بودجه‌های نیروی انتظامی در اوایل دهه ۸۰ را دوباره تجربه کند.

باشگاه استقلال پیش از اعلام خبر ترکیب جدید هیئت مدیره، فهرست طلبکاران خود را منتشر کرد، فهرستی بلند بالا که باشگاه استقلال را ورشکسته جلوه می‌دهد. استقلال اگر در فصل آینده یک ریال هم هزینه نکند، باز هم نمی‌تواند تمام بدهی‌های انباشته از جمله بدهی بزرگش به آندره‌آ استراماچونی را پرداخت کند. آجرلو اما در پاس نمی‌دانست بدهی چیست و چه معنایی دارد.

آجرلو از امروز مدیرعامل باشگاهی است که حکم اخراج مدیرعامل پیشین را هواداران استقلال با شدیدترین اعتراض‌ها امضا کردند. احمد مددی مجبور به استعفا شد چون بیشترین فشار را از سوی هواداران استقلال تجربه کرد. مدیران اخیر باشگاه استقلال به خصوص در سال‌های اخیر - از امیرحسین فتحی، احمد سعادتمند، اسماعیل خلیل‌زاده، احمد مددی و دیگران- هیچ‌کدام نتوانستند رضایت هواداران را جلب کنند و همواره با مربیان استقلال در تقابل بودند و استقلال در سال‌های اخیر میانگین در هر فصل دو مربی داشته و هرگز فرصت رشد باشگاه با یک مربی در قراردادی بلندمدت مهیا نشده است. مدیران نیز پی‌در‌پی تغییر کرده‌اند. آجرلو مدیرعامل باشگاهی می‌شود که عمر مدیران در آن به یک فصل نمی‌رسد.

باشگاه استقلال فصل نقل و انتقالات را در آتش اختلافات احمد مددی و فرهاد مجیدی گذرانده و هنوز تیم فصل آینده خود را آماده نکرده است. مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاهی شده که مدتهاست از اختلافات درونی رنج می‌برد. اولین واکنش‌های او به بحران‌های روزمره باشگاه استقلال می‌تواند در سرنوشت فصل آینده تاثیر بگذارد.

بیشتر از فوتبال