افزایش استفاده از پهپاد در تنش‌های لبنان و اسرائیل

تشدید اوضاع امنیتی در نوار مرزی میان لبنان و اسرائیل

JACK GUEZ / AFP

حمله اخیر پهپاد‌های اسرائیلی به خاک لبنان در چهارشنبه گذشته، منجر به تشدید اوضاع امنیتی در نوار مرزی میان لبنان و اسرائیل شد و نگرانی‌ها را در دو جانب مرز شدت بخشید. در مدت کم‌تر از یک هفته، این دومین بار است که پهپاد‌های اسرائیلی وارد فضای لبنان می‌شوند و قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض می‌کنند.

در همین حال، دولت اسرائیل، تجاوز به حریم هوایی لبنان و عملیات حومه جنوبی شهر بیروت را که سقوط یک پهپاد و وقوع یک انفجار را در پی داشت، ضرورت اساسی برای تأمین امنیت اسرائیل تلقی کرده است و از اقدام احتمالی حزب‌الله و ارتش لبنان در نقض قطعنامه ۱۷۰۱، ابراز نگرانی می‌کند. از سوی دیگر، اسرائیل در هماهنگی با ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل متحده خواسته است تا حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) را در مناطق مرزی با اسرائیل، مورد بازنگری و دگرگونی قرار دهد. پس از اوج‌گیری اخیر تنش‌های مرزی، ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی از سوی لبنان، آمادگی دارد.

حمله پهپاد‌های اسرائیلی به لبنان، بخشی از یک طرح دفاعی است که توسط سرویس‌های امنیتی و نهاد‌های سیاسی و نظامی اسرائیل به تصویب رسیده است و هدف از آن، جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر مناطق مرزی با لبنان است تا از نزدیک شدن عناصر وابسته به حزب‌الله و ارتش لبنان، جلوگیری کند.

درخواست اسرائیل از سازمان ملل 

در پی افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان، دولت اسرائیل با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد، از شورای امنیت خواسته است تا مأموریت نیرو‌های یونیفل را تمدید کند و عرصه مأموریت نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل را در منطقه گسترش دهد. در نامه‌ای که به سازمان ملل متحده ارسال شده است، اسرائیل بدون اشاره‌ به عملیات نظامی خود در خاک لبنان که نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ به‌شمار می‌رود، اظهار داشته که حزب‌الله و ارتش لبنان قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض می‌کنند. اسرائیل خواهان افزایش فعالیت نیرو‌های حافظ صلح در مناطق مرزی با اسرائیل است و تأکید دارد که نیرو‌های حافظ صلح می‌بایست تمامی تحرکات در آن منطقه حساس را زیر کنترل و نظارت داشته باشند و کلیه خلاف‌ورزی‌های عناصر وابسته به حزب‌الله را گزارش دهند.

به گفته اسرائیل، دستور‌العمل کنونی یونیفل بسیار محدود است و با توجه به این محدودیت، ناظران بین‌المللی نمی‌توانند به مناطقی وارد شوند که از دید اسرائیل، تهدید‌آمیز است و قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض می‌کند.

در پیوند با این موضوع، یکی از مقامات آگاه اسرائیل گفته است که نیرو‌های حزب‌الله مانع بازدید ناظران یونیفل از برخی مناطق جنوبی لبنان می‌شوند و نمی‌خواهند این ناظران از اتفاقات و فعالیت‌هایی که در آن‌جا انجام می‌گیرد ،آگاهی حاصل کنند و به سازمان ملل متحد گزارش دهند.

پروژه موشکی حزب‌الله

پروژه موشکی حزب‌الله، بزرگ‌ترین نگرانی‌ای است که اسرائیل از سوی لبنان احساس می‌کند. این نگرانی در این اواخر چنان افزایش یافته است که ارتش اسرائیل را به انجام عملیات نظامی در خاک لبنان واداشته است. ارتش اسرائیل اقدام به نشر ویدیویی کرده است که مراحل ساخت موشک‌ها را نشان می‌دهد، در حالی که مهندسان پروژه موشکی، از جمله محمد حسین‌زاده حجازی که اسرائیل او را به عنوان رهبر پروژه تقویت موشک‌های دقیق در لبنان می‌داند، سرگرم نظارت بر فرایند ساخت موشک‌ها هستند. شخصیت‌های مهم دیگری همچون فواد شکر، علی اصغر نوروزی و مجید نواب که گفته می‌شود در همکاری با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، فعالیت دارند در آن ویدیو به‌چشم می‌خورند. ارتش اسرائیل با نشر اطلاعات در مورد پروژه موشکی حزب‌الله، گفته است که حزب‌الله و ایران برای ساخت موشک‌های دقیق و هوشمند تلاش می‌ورزند.

افزایش استفاده از پهپاد

از سوی دیگر، اسرائیل گفته است که ارتش این کشور توانسته است دقت هدف‌گیری پهپاد‌های نظامی و توانایی کنترل آن‌ها را از راه دورافزایش دهد، چنان‌که در حال حاضر، ارتش اسرائیل می‌تواند پهپاد‌ها را به دورترین نقاط اعزام کند و پس از انجام مأموریت، آن‌ها را بی‌آن‌که آسیبی دیده باشند، به مراکز نظامی اسرائیل بازگرداند. در پی پیشرفت‌های فن‌آوری اخیر، اکنون بیشترین فعالیت‌های نظامی با استفاده از پهپاد‌ها انجام می‌شود.

آصف لایبوویتس، مدیر توسعه سامانه موشکی شرکت اسکای لارک اسرائیل، گفته است که پهپاد‌های توسعه یافته آن‌قدر توانمند شده‌اند که یک پهپاد از این گونه می‌تواند حدود ۲۰۰ پهپاد دشمن را در فاصله ۳.۵ کیلومتری هدف قرار دهد. وی افزود که پهپاد جدید قادر است با پخش پارازیت، سیستم ارتباط پهپاد‌های دشمن را برهم زند و سپس کنترل آن‌ها را از راه دور در دست گیرد.

همچنین، شرکت صنایع جنگ‌افزار و فن‌آوری اطلاعات اسرائیل (البیت سیستمز) روی سامانه جدیدی از پهپاد‌ها کار می‌کند که برای مقابله با پهپاد‌های دشمن طراحی شده است و به آسانی قابل حمل است. اهمیت سامانه‌ای پهپاد جدید در این است که مانع رسیدن پهپاد‌های حامل بمب از سوی دشمن می‌شود و پیش از آن که پهپاد دشمن به هدف نزدیک شود، از سوی این پهپاد هدف قرار می‌گیرد و قبل از رسیدن به زمین منهدم می‌شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia