آتش‌سوزی در ارتفاعات کردکوی به دکل صداوسیما رسید

 سرعت وزش باد عملیات مهار و کنترل آتش را سخت کرده است

آتش‌سوزی در ارتفاعات کردکوی که از ظهر پنجشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. به گفته ابراهیم قدمنان، فرماندار شهرستان کردکوی، سرعت وزش باد در محل حریق بسیار بالاست و عملیات مهار و کنترل آتش به‌سختی در جریان است. در حال حاضر نیروهای نظامی برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند.

ظهر پنجشنبه اول مهر، منابع محلی شهرستان کردکوی از وقوع دو آتش‌سوزی در ارتفاعات این منطقه خبر دادند. آتش‌سوزی‌ها از دو منطقه «یانه‌یر» و «میل رادکان» شروع شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، گسترش حریق به‌اندازه‌ای بود که به نزدیکی دکل ارتباطی صداوسیمای مرکز گلستان در منطقه «درازنو» رسید و نیروها در تلاش بودند که این مرکز از آتش در امان بماند. آن‌ها همچنین تلاش کردند که از گسترش آتش به مناطق پایین‌دست جلوگیری کنند، اما سرعت وزش باد آن‌قدر زیاد بود که آتش به منطقه حفاظت‌شده «جهان‌نما» و «دراز نو» سرایت کرد.

به گفته عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سرعت باد در محل بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت است و سرعت باد و گسترش آتش‌سوزی مهار آتش را سخت‌تر کرده است.

بر اساس اعلام عبدالرحیم لطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، تاکنون بیش از ۳۰ هزار هکتار از منطقه از جمله درختان بلوط، طعمه حریق شده‌ است و تعدادی از نیروهای محلی نیز در جریان تلاش برای مهار آتش مصدوم شده‌‌اند. هم‌زمان، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که آتش‌سوزی بیش از ۱۰۰ هکتار از مراتع منطقه را تخریب کرده است.

صبح روز جمعه ۲ مهر، در حالی‌ که وسعت آتش‌سوزی بیشتر شده بود، ابراهیم قدمنان، فرماندار شهرستان کردکوی، به خبرگزاری ایرنا گفت که نیروهای نظامی برای مهار آتش به جنگل‌های کردکوی اعزام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نیز تایید کرد که به دلیل وسعت آتش و سرعت وزش باد، عملیات مهار آتش سخت شده است. به گفته قدمنان نیز تعدادی از نیروهای محلی در جریان اطفای حریق دچار دودگرفتگی شده‌اند.

طبق اعلام فرماندار شهرستان کردکوی، در حال حاضر دست‌کم ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به طبیعت، بومیان، جنگل‌بانان، محیط‌‌بانان، عوامل امدادی و نیروهای نظامی و انتظامی مشغول مهار آتش‌سوزی‌اند. به گفته او، با بهبود شرایط اقلیمی و کاهش مه‌آلودگی، اعزام بالگرد برای انتقال آب و نیرو به ارتفاعات آغاز می‌شود.

هر بار که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و ارتفاعات ایران رخ می‌دهد، نیروهای محلی و فعالان محیط‌ زیست با کمترین تجهیزات، برای خاموش کردن آتش به منطقه اعزام می‌شوند و در بسیاری از مواقع نیز آسیب می‌بینند یا حتی جان خود را از دست می‌دهند.

در آخرین نمونه، در جریان آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه هایقر در شهرستان فیروزآباد استان فارس، نیروهای محلی با دست خالی برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند و در جریان اطفای حریق، چهار نفر از ساکنان منطقه جان خود را از دست دادند.

استان گلستان نزدیک به ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد، پوشش جنگلی وسیع این منطقه ایجاب می‌کند که حداقل تجهیزات برای اطفای حریق در این استان فراهم باشد، با این‌ حال داستان دنباله‌دار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و نبود تجهیزات همچنان ادامه دارد. روز ۱۱ شهریور امسال نیز منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما دچار آتش‌سوزی شد اما با وجود نامه‌نگاری‌ها، بالگرد برای اطفای حریق به‌موقع اعزام نشد.

مسئولان دولتی می‌گویند که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و ارتفاعات اغلب عامل انسانی دارد و هم‌زمان با فصل گرما امری طبیعی است اما فعالان محیط‌ زیست همواره تاکید کرده‌اند که در صورت وجود تجهیزات کافی، از خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی کاسته می‌شود. با وجود این هشدارها، به دلیل نبود امکانات کافی، اغلب آتش‌سوزی‌ها تا چند روز ادامه می‌یابند و بخش‌ زیادی از عرصه‌های طبیعی را تخریب می‌کنند.

آتش‌سوزی اخیر نیز در حالی رخ داد که طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، یک روز قبل هواشناسی استان گلستان، با اعلام افزایش دما، در مورد احتمال بروز آتش‌سوزی هشدار داده بود.