اثربخشی ۷۹ درصدی واکسن چینی جدید در مقابل سویه دلتا

این واکسن در مجموع ۶۷ درصد در مقابل ویروس کرونا، با هر درجه ابتلا و هر سویه‌ای، اثربخش است

واکسن اس‌سی‌بی‌ـ‌۲۰۱۹ در مقابل سویه گاما ۹۲ درصد و در مقابل سویه مو ۵۹ درصد موثر است‌ـ ISHARA S. KODIKARA / AFP

پژوهش‌های انجام‌شده روی واکسن کووید‌ـ۱۹ ساخت شرکت داروسازی کلووِر (Clover Biopharmaceuticals) چین نشان داده است که این واکسن در مقابل سویه مسری دلتا ۷۹ درصد موثر است.

این شرکت روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به پژوهش انجام شده، اعلام کرد این واکسن پروتئینی، موسوم به اس‌سی‌بی-۲۰۱۹ (SCB-2019)، در مجموع ۶۷ درصد در مقابل ویروس کرونا، با هر درجه ابتلا و هر سویه‌ای، اثربخش است.

بنا بر این پژوهش، اس‌سی‌بی-۲۰۱۹ در مقابل سویه گاما ۹۲ درصد و در مقابل سویه مو ۵۹ درصد موثر است.

در ادامه این بیانیه آمده است این سه سویه ویروس کرونا در مجموع «۷۳ درصد تمام جهش‌های شناسایی‌شده در این پژوهش» را در بر می‌گیرند.

جاشوا لیانگ، مدیرعامل شرکت کلوور، در این بیانیه می‌گوید: «خرسندیم که اس‌سی‌بی-۲۰۱۹ با موفقیت نشان داده است که در مقابل سویه دلتا که شیوع جهانی داشته و سایر جهش‌های نگران‌کننده موثر است.»

این شرکت در ادامه می‌افزاید: «این نخستین واکسن آزمایشی است که نشان داده در مقابل هر سه سویه [ویروس کرونا] تاثیری چشمگیر دارد. تفاوت‌ها در میزان اثربخشی واکسن به ماهیت جهش خاص هر سویه بستگی دارد که ممکن است برخی سویه‌ها را مسری‌تر یا آن‌ها را قادر به گریز از سیستم ایمنی کند.»

شرکت کلوور، که با پروژه توزیع جهانی واکسن موسوم به برنامه کوواکس برای عرضه ۴۱۴ میلیون دوز واکسن توافق کرده است، داده‌های این آزمایش‌ها را در سه ماهه پایانی سال جاری برای دریافت مجوز مشروط سازمان بهداشت جهانی و نهادهای ناظر در چین و اروپا ارائه خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت کلوور برای تولید این واکسن از «ائتلاف نوآوری در آمادگی برای همه‌گیری» (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations)، یا سی‌ایی‌پی‌آی (CEPI)، ۳۲۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است. سی‌ایی‌پی‌آی پیش‌تر از واکسن‌های آسترازنکا و مدرنا نیز حمایت مالی کرده بود.

این شرکت داروسازی برای کارآزمایی‌ بالینی، بیش ۳۰ هزار بزرگسال در ۳۱ منطقه در فیلیپین، برزیل، کلمبیا، آفریقای جنوبی و بلژیک را ثبت‌نام کرد، که به شرکت‌کنندگان در دو نوبت با فاصله ۲۱ روز، به‌طور تصادفی واکسن اس‌سی‌بی-۲۰۱۹ یا دارونما تزریق شد.

بنا بر اعلام این شرکت، این آزمایش‌ در فاصله ۲۸ آوریل تا ۱۰ اوت ۲۰۲۱ انجام شد که در جریان آن‌، دانشمندان میزان اثربخشی، بی‌خطری و مصونیت‌بخشی واکسن را بررسی کردند.

یک کمیته مستقل داوری نهایی مجموع ۲۰۷ مورد ابتلای علامت‌دار به کووید-۱۹ را که دست‌کم دو هفته پس از نوبت دوم واکسن در جریان این آزمایش‌ گسترده گزارش شده بود، بررسی کرد. شرکت‌کنندگان پیش‌تر به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند. 

از مجموع بیماران، ۵۲ نفر در گروه واکسینه‌شده بودند و باقی ۱۵۵ نفر دارونما دریافت کرده بودند.

آزمایش‌ها نشان داد که هیچ‌یک از افراد گروه واکسینه‌شده در بیمارستان بستری نشدند و هیچ‌یک به نوع حاد بیماری مبتلا نشدند، نتیجه آنکه این واکسن ۱۰۰ درصد در جلوگیری از بستری در بیمارستان یا ابتلا به نوع حاد بیماری موثر است. 

این واکسن ۸۳.۷ درصد مقابل نوع متوسط تا حاد تمام سویه‌های کرونا موثر است. بر اساس این پژوهش، سه نفر از گروهی که دارونما به آن‌ها تزریق شده بود، در اثر ابتلا به کرونا درگذشتند.

شرکت کلوور اعلام کرده است که ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان سالمند در این آزمایش‌ها محدود بوده است زیرا در کشورهایی که این شرکت برای کارآزمایی‌اش داوطلب جمع می‌کرد، برنامه واکسیناسیون سالمندان از قبل شروع شده بود.

این شرکت می‌افزاید که هر پنج مورد ابتلا به کووید در داوطلبان ۶۵ سال به بالا در گروه دریافت دارونما یا واکسینه‌نشده بودند. 

حدود ۱۸ درصد از مجموع شرکت‌کنندگان در این آزمایش بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند اما در میزان اثربخشی واکسن در شرکت‌کنندگان دارای بیماری زمینه‌ای و شرکت‌کنندگان سالم هیچ تفاوتی مشاهده نشد.

© The Independent