تایید دوز سوم فایزر برای افراد بالای ۶۵ سال در آمریکا

بر اساس این مجوز تزریق دوز سوم از آسیب‌پذیرترین آمریکایی‌ها شروع می‌شود

میلیون‌ها آمریکایی که واکسن‌های دیگر دریافت کرده‌اند، منتظرند تا بدانند آیا آن‌ها نیز می‌توانند تقویت‌کننده دریافت کنند یا خیر-Kena Betancur / AFP

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده مجوز تزریق دوز سوم به سالمندان و گروه‌های درخطر را داد.

پس از هفته‌ها بحث و بررسی در سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌اِی)، سرانجام دیروز، چهارشنبه، ۲۲ سپتامبر، تائید کرد افراد بالای ۶۵ سال که واکسن کرونای فایزر را دریافت کرده بودند اجازه دارند تا حداقل شش ماه پس از تزریق دوم، دوز سوم این واکسن را دریافت کنند.

این سازمان همچنین تزریق دوز سوم برای افراد بزرگ‌سالی که واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند و در معرض ویروس کرونا قرار دارند را نیز مجاز دانست. این افراد از جمله کادر درمان و گروه‌های پرخطر شاغل در مشاغل ویژه که به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض ویروس کرونا در معرض خطر عوارض جدی این بیماری هستند، می‌توانند مانند سالمندان، شش ماه پس از دوز دوم، واکسن تقویت‌کننده کرونای این شرکت داروسازی را دریافت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این مجوز تزریق دوز سوم از آسیب‌پذیرترین آمریکایی‌ها شروع می‌شود و راه را برای ده‌ها میلیون نفر از افراد واکسینه شده باز می‌کند تا در داروخانه‌ها، کلینیک‌های بهداشتی، مطب پزشکان و جاهای دیگر واکسن دوز سوم را دریافت کنند.

دکتر جانت وودکاک، بازرس سازمان غذا و دارو گفت که این مجوز اجازه می‌دهد تا دوزهای افزایش‌دهنده «در جمعیت خاصی مانند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، معلمان و کارکنان مهدکودک، کارگران خواربارفروشی و کسانی که در پناهگاه‌ها یا زندان‌ها هستند» توزیع شود.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً ۲۲ میلیون آمریکایی حداقل دو ماه از تزریق دوز دوم واکسن فایزرشان گذشته که حدود نیمی از آن‌ها ۶۵ سال به بالا هستند.

میلیون‌ها آمریکایی که واکسن‌های مدرنا و جانسون و جانسون را دریافت کرده‌اند، هنوز منتظرند تا بدانند آیا آن‌ها نیز می‌توانند تقویت‌کننده دریافت کنند یا خیر. این افراد باید فعلاً منتظر بررسی‌های بعدی سازمان غذا و دارو بمانند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونای فایزر در اسرائیل، ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی و بحرین آغاز شده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری سازمان ملی بهداشت عمومی ایالات‌متحده قبل از این اعلام کرده بود آمریکایی‌ها برای شروع واکسیناسیون دوز سوم منتظر نظر سازمان غذا و دارو باشند و پیش‌بینی کرده بود این تزریق ۸ ماه پس از دوز دوم برای افراد واجد شرایط مجاز باشد.

ادارهٔ غذا و داروی آمریکا اف‌دی‌اِی (FDA) یکی از نهادهای وابسته به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌متحده است.

از نظر پزشکی، یک دوز تقویتی (Booster shot) تزریق واکسن یادآوری پس از ایمن‌سازی اولیه است. تزریق تقویت‌کننده یا دوز تقویت‌کننده، قرار گرفتن مجدد در برابر آنتی‌ژن ایمن‌ساز است. هدف از آن افزایش ایمنی بدن در برابر آن آنتی‌ژن به سطح محافظتی است مه به‌مرورزمان کاهش یافته است. به‌عنوان‌مثال، تقویت‌کننده‌های تزریق کزاز اغلب هر ۱۰ سال توصیه می‌شود.

بیشتر از بهداشت و درمان