بررسی درخواست سخنرانی طالبان در مجمع عمومی در کمیته اعتبار سازمان ملل

نیکی هیلی: گروه تروریستی طالبان نباید امکان حضور و سخنرانی در سازمان ملل را داشته باشند

سهیل شاهین، از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل نامزد شده است-KARIM JAAFAR / AFP

برخی منابع خبری روز چهارشنبه از آغاز بررسی درخواست طالبان برای کسب کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد در کمیته ارزیابی اعتبارنامه‌ها در این نهاد جهانی گزارش دادند.

هرچند بعید است که درخواست فوق در مجمع عمومی امسال که هم‌اکنون در مقر ملل متحد در نیویورک در جریان است، محقق شود.

طالبان که ماه گذشته قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، سهیل شاهین، از اعضای دفتر سیاسی این گروه در قطر را به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل تعیین کرده‌اند.

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و فرمانده سابق ایالت کارولینای جنوبی، گفته است که طالبان نباید امکان حضور و سخنرانی در مجمع عمومی را بیابند.

او در توییتی نوشت: «طالبان زنان را در خیابان‌ها شلاق می‌زنند، به دختران اجازه رفتن به مدرسه را نمی‌دهند و مخالفانشان را می‌کشند. آنان عوض نشده‌اند.»

این دیپلمات آمریکایی، طالبان را «گروه تروریستی»‌ خواند که «یک کشور را به گروگان گرفته است و دولت مشروع افغانستان نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه بین‌المللی هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و سفیر دولت ساقط شده اشرف غنی همچنان به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل حضور دارد. تصمیم کمیته ارزیابی ملل متحد درباره درخواست طالبان برای تعیین نماینده، عاملی مهم در تصمیم‌گیری دیگر کشورها در پذیرش طالبان در جامعه جهانی است.

گروه شبه‌نظامی طالبان که اکنون قدرت را در افغانستان در دست دارد، گفته است که فرستاده دولت سابق، دیگر نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد نیست.

کمیته ارزیابی اعتبارنامه‌ها در سازمان ملل متحد ۹ عضو دارد - از جمله آمریکا، روسیه و چین - و این اختیار را دارد در مورد شناسایی کشورها و نمایندگان آنها در این سازمان، تصمیم‌گیری کند.

تا وقتی که کمیته فوق در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده، غلام اسحق‌زی به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد شناخته می‌شود که قرار است در روز آخر مجمع عمومی سخنرانی کند.

قطر در جلسه روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رهبران کشورهای جهان را به ارتباط با طالبان ترغیب کرد.

قطر به یک میانجی عمده در مناسبات طالبان تبدیل شده است. این کشور میزبان مذاکرات میان طالبان و دولت آمریکا بود که در سال ۲۰۲۰ بر سر خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور توافق کردند.

دولت جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به دلیل خروج شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان هدف انتقادهای داخلی و خارجی قرار گرفته است.

بیشتر از جهان