بالانشینان تازه‌نفس سفره‌ خالی تکانده‌شده

شاید تا وقتی که این جستار منتشر شود رئیس صداوسیما مشخص شده باشد؛ یا علی عسگری برای پنج سال دیگر حکم می‌گیرد یا پیمان جبلی به جای او می‌آید

پیمان جبلی در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه امام صادق مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات گرفته است - نسیم آنلاین

در جمهوری اسلامی ایران نهادهایی وجود دارد که تنها یک نهاد نیستند بلکه یکی از پایه‌های جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند. اساسا در حکومت‌های تمامیت‌خواه و شبه‌تمامیت‌خواه، نهادهای تبلیغاتی همیشه مهم بوده‌اند و مرگ و زندگی این نظام‌ها به مرگ و زندگی این نهادهای تبلیغاتی وابسته است. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم که مهم‌ترین نهاد تبلیغاتی این حکومت است، هرچند با آمدن شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت ارزش تبلیغاتی ضعیف‌تری پیدا کرده است، همچنان یکی از ستون‌ها و پایه‌های این نظام محسوب می‌شود و به همین دلیل، تلاش حکومت این بوده که رئیس این سازمان تا جایی که مقدور است، تغییر نکند.

پس از انقلاب ۵۷، وقتی سکون و ثبات نسبی بر جمهوری اسلامی حاکم شد، محمد هاشمی به مدت بیش از ۱۳ سال ریاست صداوسیما را بر عهده گرفت و سرانجام در نتیجه یک بگومگو با علی خامنه‌ای، ناگهانی و یک‌شبه حذف شد و علی لاریجانی جای او را گرفت. پس از پایان دو دوره ریاست لاریجانی، عزت‌الله ضرغامی رئیس صداوسیما شد. ضرغامی هم ۱۰ سال و چند ماه این سمت را در اختیار داشت تا سرانجام جای خود را به محمد سرافراز داد. او که یکی از جنجالی‌ترین مدیران سال‌های اخیر بود، دوره‌ خود را به پایان نرساند و با ماجرای «شهرزاد میرقلی‌خان» استعفا داد. پس از چند جنجال کوتاه و انتشار کتاب الکترونیک «روایت یک استعفا» هم دیگر از آن دو خبری شنیده نشد.

سرافراز اولین مدیری بود که از معاونت برون‌مرزی به ریاست صداوسیما رسید. پس از افتضاحی که به بار آمد، عبدالعلی علی عسکری، ریاست فعلی سازمان صداوسیما که تکنوکراتی حکومتی است اما پایه و اساس حکومتی چندانی ندارد، روی کار آمد. اکنون دوره‌ پنج ساله‌ اول او تمام شده است و زمزمه‌هایی جدی در خصوص تمدید نشدن دوره او شنیده می‌شود و درباره جانشینی او گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌های داخل و خارج از ایران در جریان است. مهم‌ترین و شاخص‌ترین نامی هم که در این میان به عنوان جانشین عبدالعلی علی عسکری مطرح است، «پیمان جبلی» است. اما پیمان جبلی کیست؟

پیمان جبلی سال ۱۳۴۵ در محله شمیران تهران به دنیا آمده است. او دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ دانشگاه امام صادق است و در سال ۱۳۸۳ از همانجا مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات گرفته است. او در همان بدو ورود علی عسکری به صداوسیما، معاون برون‌مرزی شد و در محافل سیاسی حکومتی، به عنوان شخصی قدرتمند در صداوسیمایی که رئیس آن هژمونی چندانی نداشت، مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه‌ آرمان شرق، نزدیک به اصلاح‌طلبان حکومتی، روز ۲۹ شهریور تیتر زد: «پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شد» و در متن خبر نوشت: «پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، فردا طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب، به ریاست این سازمان منصوب خواهد شد.»

در جمهوری اسلامی اینکه پیش‌بینی یک موضوع به عنوان خبر اصلی اعلام شود، رسمی دیرینه است اما به هر حال در روز بعد یعنی ۳۰ شهریور هم هیچ‌ رسانه‌ای این خبر را منتشر نکرد و وبگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، همان خبر چند روز قبل خود مبنی بر احتمال قوی جانشینی پیمان جبلی را تکرار کرد.

طراحان و سران جمهوری اسلامی از همان آغاز، قصد داشتند تمام اجزای حکومت را در دست بگیرند اما اعتماد به نفس لازم را نداشتند؛ برای همین زیر سایه دولت موقت بازرگان تلاش کردند شیوه‌ اداره‌ مملکت را بیاموزند و نیروهایی پرورش دهند که بتوانند مملکت را اداره کنند؛ هرچند به دلیل مغزهای بسته و ایدئولوژی ویرانگرشان، تنها نیروهایی پرورش دادند که بتوانند گزیده‌تر ویران کنند و رفته‌رفته همان‌طور که در این چهل و چند سال دیدیم، اوضاع مملکت و مردم روزبه‌روز خراب‌تر شده است.

از آبان ۹۸ هم عملا حکومت به سراشیبی سقوط وارد شده است؛ امری که بی‌شک تاریخ مشخص ندارد اما روند جدایی مردم از حکومت هر ورز بیشتر می‌شود و به ریزش دومینووار نیروهای نزدیک و هوادار جمهوری اسلامی هم کشیده شده است. در این شرایط از نیرویی مانند پیمان جبلی که در این حکومت پرورش پیدا یافته و در سال ۱۳۵۸، نوجوان ۱۳ ساله‌ای بیش نبوده است، چه کاری برمی‌آید؟ در واقع او و همنسلانش قرار است سر سفره‌ای بنشینند که دیگر چیزی در آن باقی نمانده است. 

بعید است جمهوری اسلامی ایران بتواند برجام را دوباره زنده کنند؛ بدون اینکه فعالیت‌های موشکی و حقوق بشری به آن اضافه شود. به هر حال شاید تا وقتی این جستار منتشر شود، رئیس صداوسیما مشخص شده باشد؛ یا علی عسکری برای پنج سال دیگر حکم می‌گیرد یا پیمان جبلی به جای او می‌آید. اگر همان‌طور که رایزنی‌ها نشان می‌دهد پیمان جبلی ریاست صداوسیما را به عهده گرفت، احتمالا نگرش هرچه بیشتر برون‌مرزانه حکومت را شاهد خواهیم بود که با سیاست بازگشت به برجام هم همخوانی دارد.

جبلی پیش از منصوب شدن به معاونت برون مرزی صداوسیما، معاون سیاسی (خبر)، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بوده است؛ یعنی شخصیت و هویتی کاملا سیاسی و به‌ویژه سیاست خارجی دارد. ضمنا همان‌طور که محافل حکومتی در جمهوری اسلامی می‌گویند و در نشریات آنلاینشان هم پیدا است، پیمان جبلی از امام صادقی‌های نزدیک به مجتبی خامنه‌ای است و این نوعی تکمیل دایره‌ قدرت مجتبی خامنه‌ای هم محسوب می‌شود.