اردوغان: ترکیه وظیفه خود نسبت به مردم افغانستان را در این روزهای سخت انجام می‌دهد

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پاسداشت حقوق بنیادین ترک‌های اویغور مسلمان شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مجمع عمومی سازمان ملل- Eduardo Munoz-Pool/Getty Images/AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مباحث مختلفی در منطقه و جهان اشاره کرد و به مبحث تغییرات اقلیمی نیز پرداخت. آقای اردوغان یادآوری کرد که ترکیه از اولین کشورهایی بود که توافق پاریس را امضا کرد و گفت این توافق ماه آینده برای تصویب به مجلس این کشور ارائه می‌شود. ترکیه در حال حاضر تنها کشور عضو «گروه ۲۰» و یکی از تنها شش کشور جهان است که هنوز این توافق را تصویب نکرده؛ آقای اردوغان گفت تقسیم ناعادلانه تعهدات دلیل این تاخیر بوده است. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خواهان صلح، ثبات و امنیت در افغانستان شد و گفت ترکیه «وظیفه برادرانه خود نسبت به مردم افغانستان در این روزهای سخت» را انجام می‌دهد.

اردوغان که در کتابی که اخیرا نوشته خواهان تغییر ساختار شورای امنیت و افزایش قدرت مجمع عمومی سازمان ملل شده در سخنرانی خود گفت افزایش قدرت مجمع عمومی به آن امکان می‌دهد برخورد موثرتری با مشکلات جهان داشته باشد. او در سخنان خود به آسیب‌پذیری کشورهای در حال توسعه و بخش‌های فقیرتر جامعه در مقابل دنیاگیری ویروس کرونا اشاره کرد. اردوغان «ناسیونالیسم واکسن» را محکوم کرد و گفت «تنها از طریق همکاری و همبستگی جهانی» می‌توان با دنیاگیری ویروس کرونا مبارزه کرد و تاکید کرد که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه به موفقیت برسد. 

اردوغان با اشاره به ترک‌تبار بودن دو دانشمندی که اولین واکسن علیه کرونا را ابداع کردند گفت ترکیه به زودی واکسن خود به نام «ترک‌واک» را نیز برای «کل بشریت» ارائه می‌کند. او خواهان تقویت سازمان جهانی بهداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین تاکید کرد که آنکارا الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه توسط حکومت ولادیمیر پوتین را به رسمیت نمی‌شناسد. ترکیه خود را متحد تاتارهای ترک‌تبار کریمه می‌داند که عموما خود را شهروندان اوکراین می‌دانند و با اقدام الحاق توسط مسکو مخالفند.

در موضوع سوریه، اردوغان یادآوری کرد که آنکارا تنها عضو ناتو است که مستقیما و با نیروهای زمینی با داعش جنگیده است. او با اشاره به ۱۰ سال جنگ در این کشور خواهان عمل به قطع‌نامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و حفظ تمامیت ارضی سوریه شد. 

در مورد لیبی او گفت کشورش پشتیبان دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات به‌موقع است. 

در مورد تخاصم اسرائیل و فلسطین او با اقداماتی همچون «شهرک‌های غیرقانونی، اشغال و الحاق» مخالفت کرد و گفت بدون حل این تخاصم «صلح و ثبات پایدار» به خاورمیانه نمی‌آید. او خواهان «احیای روند صلح و چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی» و «تشکیل دولت مستقل و پیوسته فلسطینی با مرکزیت بیت‌المقدس و روی خطوط سال ۱۹۶۷» شد.

در مورد چین او خواهان «پاسداشت حقوق بنیادین ترک‌های اویغور مسلمان» در این کشور شد. در مورد کشمیر او خواهان حل مساله «از طریق گفتگو بین طرفین» و عمل به قطع‌نامه‌های سازمان ملل شد. 

در مورد بنگلادش او خواهان رسیدگی به وضعیت پناهندگان روهینگیا شد که از میانمار به این کشور پناه آورده‌اند. 

در مورد قبرس او خواهان توجه به حقوق حاکمیت جامعه ترک‌های این جزیره شد و گفت این منصفانه نیست که تنها رهبر یکی از دو جامعه قبرس می‌تواند در صحن سازمان ملل سخنرانی کند. او از جامعه جهانی خواست «با ذهنی باز» به جامعه ترک‌های قبرس گوش کنند. 

آقای اردوغان خواهان تداوم صلح در منطقه شرق دریای مدیترانه شد و گفت ترکیه بزرگ‌ترین ساحل این منطقه را دارد و نباید به منافع آن بی‌توجهی شود. او گفت در منطقه دریای اژه هم اختلافات را باید از طریق گفتگوی دوجانبه حل کرد. اردوغان در ضمن گفت کشورش همچنان خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است و به همکاری آنکارا با کشورهای قاره آفریقا نیز تاکید کرد و یادآور شد که این همکاری صدها سال سابقه دارد.